Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja Cockerill i-X

Nowe technologie, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Obrona terytorialna, 08 marca 2022

Podczas targów World Defence Show 2022 w Rijadzie belgijskie przedsiębiorstwo John Cockerill zaprezentowało samochód opancerzony Cockerill i-X – pierwszy pojazd w portfolio przedsiębiorstwa. Wyróżnia się on wysoką prędkością jazdy i dużymi możliwościami jazdy terenowej.

Cockerill i-X jest określany przez producenta mianem pojazdu przechwytującego / Zdjęcie: John Cockerill

Konstrukcyjnie pojazd prawdopodobnie bazuje na samochodzie zaprojektowanym na potrzeby Rajdu Dakar. Dedykowany jest dla pododdziałów terytorialnych działających na terenach pustynnych i przemieszczających się wysoką prędkością. Przez producenta jest on nazywany pojazdem przechwytującym, zdolnym do reagowania na zagrożenia zanim przeciwnik osiągnie cel.

Pojazd ma zawieszenie hydropneumatyczne i jest napędzany silnikiem spalinowym o mocy 750 KM. W przypadku napędu hybrydowego możliwe jest osiągnięcie mocy 800 KM. Dzięki bardzo wysokiemu stosunkowi mocy do masy pojazd przyspiesza od 0 km/h do 100 km/h w czasie 6 s. Prędkość maksymalna sięga 200 km/h na drogach utwardzonych i 160 km/h na drogach pustynnych. Zasięg to 600 km. Z użyciem wyłącznie napędu elektrycznego możliwe jest przejechanie 30 km.

Cockerill i-X jest opancerzony. Ochrona balistyczna jest na poziomie 2 według STANAG 4569 a przeciwminowa na poziomie 3 według STANAG 4569. Pojazd ma bogate wyposażenie elektroniczne i optoelektroniczne odciążające załogę i wspierające budowanie świadomości sytuacyjnej (w tym wyświetlacze nahełmowe). Załoga jest 2-osobowa.

Uzbrojenie pojazdu stanowi wieża chowana wewnątrz kadłuba podczas jazdy z dużą prędkością. Wieża może być wyposażona w armatę automatyczną kal. 25 mm lub kal. 30x113 mm (obie z zapasem 120 naboi w magazynie pierwszej gotowości). Armatę uzupełnia karabin maszynowy kal. 7,62 mm lub 12,7 mm. Wieża może być uzbrojona również w 2-4 wyrzutnie ppk lub 7-prowadnicową wyrzutnię npr. Uzbrojenie można naprowadzać w elewacji od -10º do 60º i w pełnej sferze wokół pojazdu. Głównym sensorem współpracującym z uzbrojeniem jest stabilizowana głowica optoelektroniczna z kamerą dzienną i termowizyjną.

Producent deklaruje również możliwość zastosowania dodatkowych sensorów (system akustycznej detekcji strzału, system ostrzegający przed opromieniowaniem wiązką laserową), systemów zwiększających przeżywalność pojazdu (kamuflaż adaptacyjny), czy też napędu o mocy zwiększonej do 1000 KM.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.