Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Śmigłowce dla Iraku

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 24 listopada 2009

Irak może kupić w USA 15 lekkich i 12 średnich śmigłowców wojskowych o łącznej wartości 1,2 mld USD. Pozwoli to na zdobycie mocnych pozycji na irackim rynku śmigłowcowym, do tej pory nieco zaniedbanym przez Waszyngton.

Śmigłowce lekkie - tak jak w przypadku prezentowanych UH-72A Lakota - mają służyć przede wszystkim jako maszyny łącznikowe, obserwacyjne lub medyczne; średnie będą dopełnieniem floty Mi-17 / Zdjęcie: US Army

Amerykańska agencja współpracy obronnej i bezpieczeństwa (Defense Security Cooperation Agency, DSCA), zwróciła się do ustawodawców o zgodę na transakcję eksportową, obejmującą 27 śmigłowców wojskowych, o niezdefiniowanym typie.

W przypadku 15 śmigłowców lekkich, Irak może jeszcze wybrać pomiędzy AgustaWestland AW109, Bellem 429 i EADS North America UH-72A Lakota (wojskową wersją EC145). Odnośnie 12 śmigłowców średnich, w dokumentacji eksportowej wymieniono AgustaWestland AW139, Bella 412 i Sikorsky`ego UH-60M Black Hawk, wyposażone w silniki T700-GE-701D. Śmigłowce proweniencji europejskiej, dostarczane byłyby przez amerykańskie filie.

Po wykorzystaniu wszystkich opcji, wraz z pakietem serwisowym, szkoleniowym i systemami łączności, wartość kontraktu może wynieść 1,2 mld USD.

Obecnie Irak posiada ok. 90 śmigłowców, z czego 20 egz. to szkolne Belle 206 i OH-58, 16 egz. - używane, transportowe UH-1H Iroquois, a pozostałe, to różne modele Mi-17, z których część nie jest jednak wykorzystywana operacyjnie.

W bieżącym roku władze w Bagdadzie zamówiły kolejne maszyny: 24 francuskie Eurocoptery EC 635 (zobacz: Eurocoptery do Iraku) oraz 22 Mi-17CT, które zostaną dostarczone via USA, po doposażeniu w amerykańskie systemy wojskowe (zobacz: Mi-17 i M16 dla Iraku).

Ewentualna realizacja kontraktu pozwoli USA zająć mocne pozycje na rynku irackim, w segmencie śmigłowców lekkich, na których uprzywilejowane miejsce wywalczyli niedawno Francuzi. W przypadku śmigłowców średnich, zakup uczyni możliwym wymianę w przyszłości starszych Mi-17, przez kolejne śmigłowce amerykańskie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.