MiG-19PM – pierwszy samolot naddźwiękowy polskiego lotnictwa, obecny w Muzeum Lotnictwa Polskiego od 44 lat, został właśnie odremontowany i wraca do jego ekspozycji. Uroczysty powrót po renowacji z udziałem zaproszonych gości, wzbogacony wizytą jego byłego pilota – płk. Alojzego Zgondka, odbędzie się we środę 29 czerwca 2022, o godzinie 12:00, na terenie Muzeum Lotnictwa.
Dla wszystkich zwiedzających MiG-19 będzie dostępny od czwartku 30 czerwca br.
Podczas wydarzenia o swoich doświadczeniach z eksploatacji MiGa-19PM opowie płk Alojzy Zgondek, najstarszy żyjący pilot 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, który ponad 50 lat temu zasiadał właśnie za sterami prezentowanego egzemplarza. Być może pułkownik Zgondek zgodzi się ponownie usiąść w kabinie swojego samolotu.
Historię MiG-19PM przybliży Jan Hoffmann – najstarszy stażem pracownik Muzeum, obecny przy przyjmowaniu prezentowanego egzemplarza do muzealnych zbiorów.
Proces renowacji opiszą pracownicy Feniks Reco z Nowego Sącza, którzy od blisko 2 lat pracowali nad przywróceniem samolotu do czasów świetności. MiG-19PM to kolejny samolot odrestaurowany dzięki działaniom nowosądeckiego zespołu, w skład którego weszli: Jacek Caliński, Radosław Chramęga, Jacek Kula, Kamil Kula, Cezary Łanik, Tomasz Łukawski, Artur Połeć i Alois Sivecky.
Po utworzeniu w 1955 Układu Warszawskiego, a następnie Naczelnego Dowództwa Zjednoczonych Sił Zbrojnych Państw – Stron Układu Warszawskiego zapadła w ZSRR decyzja o wyposażeniu ich w myśliwce MiG-19. Samoloty te w wersjach P i PM były bardzo ważnymi typami w historii lotnictwa polskiego.
Wprowadzony do służby w 1958 MiG-19P, uzbrojony w działka, był pierwszym samolotem naddźwiękowym w Polsce. MiG-19PM, wprowadzony rok później, był pierwszym myśliwcem przechwytującym, uzbrojonym w kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze. Ich pojawienie się zapoczątkowało tzw. drugą rewolucję techniczną w polskim lotnictwie wojskowym. Użytkowano je do grudnia 1974.