Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niesprawne Mastiffy i Ridgbacki

Wojska lądowe, 04 stycznia 2010

Według brytyjskich mediów, powołujących się na dane opozycyjnej partii Liberalnych Demokratów, około połowy brytyjskich samochodów patrolowych w Afganistanie jest niesprawna.

Brytyjskie wersje Cougarów, wraz z singapurskimi, gąsiennicowymi Bronco, występującymi pod nazwą Warthog i szwedzko-brytyjskimi BvS 10 Viking Mk II, wypierają Land Rovery, starsze wersje Vikingów oraz Vectory, czyli opancerzone Pinzgauery. Okazuje się jednak, że sprawność techniczna nowych pojazdów pozostawia wiele do życzenia. Głównym powodem są trudne, afgańskie warunki. Powinno to również uzmysłowić, z jakimi problemami musi borykać się polski kontyngent, mimo praktycznej blokady informacyjnej, odnośnie zagadnień technicznych / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Liberalni Demokraci, którzy posiadają w brytyjskim parlamencie 52 swoich przedstawicieli, ujawnili, że z 271 najcięższych samochodów patrolowych Mastiff, brytyjskiej odmiany pojazdów Cougar 6x6, jedynie 134 zachowało zdolność do działań. Tylko nieco lepszą sprawność zachowują lżejsze Ridgbacki (Cougary 4x4): na 118 pojazdów, 73 mogą być wykorzystywane operacyjnie.

Pierwsze 108 Mastiffów Londyn zakupił w 2006. Ze względu na rosnące straty kontyngentu brytyjskiego w Afganistanie, w ciągu poprzednich 2 lat, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, zakupiono do dodatkowe samochody patrolowe (zobacz: Testy Ridgbacka), z których pierwsze dotarły na teatr działań w czerwcu 2009. Niestety, okazało się, że wiele z nich szybko przestało służyć żołnierzom.

Brytyjczycy, podobnie jak przedstawiciele innych kontyngentów zagranicznych w Afganistanie, nie informują w sposób otwarty o stratach sprzętu. Dlatego w danych, zebranych przez Liberalnych Demokratów, brakuje przyczyn niesprawności. Wiadomo jedynie, że działania partyzantów odgrywają poważną rolę w zmniejszeniu się liczby operacyjnych, brytyjskich odmian Cougarów.

The Times dodaje jednak, że również ważny jest wpływ surowego klimatu i trudnego terenu, który zwiększa stopień niesprawności pojazdów. Wreszcie - i to jest głównym zarzutem wobec władz - sugeruje się, że wiele wozów, które przeznaczono do naprawy, może zbyt długo oczekiwać na części zamienne. Problem ten wystąpił już wcześniej, w odniesieniu do brytyjskich śmigłowców, przy czym opozycja wymogła w końcu na rządzie Partii Pracy przyznanie się pośrednio do złego oszacowania zapotrzebowania na zapasowe podzespoły dla tych statków latających.

Władze, uważają, że zarzuty te są chybione, a żołnierze w Afganistanie mają wystarczająco dużo sprawnego sprzętu do realizowania powierzonych im zadań. Jednocześnie dodano, że na nowe pojazdy patrolowe wydano w ciągu ostatnich trzech lat 1,3 mld GBP.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.