Według brytyjskich mediów, powołujących się na dane opozycyjnej partii Liberalnych Demokratów, około połowy brytyjskich samochodów patrolowych w Afganistanie jest niesprawna.
Liberalni Demokraci, którzy posiadają w brytyjskim parlamencie 52 swoich przedstawicieli, ujawnili, że z 271 najcięższych samochodów patrolowych Mastiff, brytyjskiej odmiany pojazdów Cougar 6x6, jedynie 134 zachowało zdolność do działań. Tylko nieco lepszą sprawność zachowują lżejsze Ridgbacki (Cougary 4x4): na 118 pojazdów, 73 mogą być wykorzystywane operacyjnie.
Pierwsze 108 Mastiffów Londyn zakupił w 2006. Ze względu na rosnące straty kontyngentu brytyjskiego w Afganistanie, w ciągu poprzednich 2 lat, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, zakupiono do dodatkowe samochody patrolowe (zobacz: Testy Ridgbacka), z których pierwsze dotarły na teatr działań w czerwcu 2009. Niestety, okazało się, że wiele z nich szybko przestało służyć żołnierzom.
Brytyjczycy, podobnie jak przedstawiciele innych kontyngentów zagranicznych w Afganistanie, nie informują w sposób otwarty o stratach sprzętu. Dlatego w danych, zebranych przez Liberalnych Demokratów, brakuje przyczyn niesprawności. Wiadomo jedynie, że działania partyzantów odgrywają poważną rolę w zmniejszeniu się liczby operacyjnych, brytyjskich odmian Cougarów.
The Times dodaje jednak, że również ważny jest wpływ surowego klimatu i trudnego terenu, który zwiększa stopień niesprawności pojazdów. Wreszcie - i to jest głównym zarzutem wobec władz - sugeruje się, że wiele wozów, które przeznaczono do naprawy, może zbyt długo oczekiwać na części zamienne. Problem ten wystąpił już wcześniej, w odniesieniu do brytyjskich śmigłowców, przy czym opozycja wymogła w końcu na rządzie Partii Pracy przyznanie się pośrednio do złego oszacowania zapotrzebowania na zapasowe podzespoły dla tych statków latających.
Władze, uważają, że zarzuty te są chybione, a żołnierze w Afganistanie mają wystarczająco dużo sprawnego sprzętu do realizowania powierzonych im zadań. Jednocześnie dodano, że na nowe pojazdy patrolowe wydano w ciągu ostatnich trzech lat 1,3 mld GBP.