Przedstawiciele brazylijskiego Embraera poinformowali wczoraj, że 29 grudnia przekazali amerykańskiej Executive Flight Services pierwszego, seryjnego Phenoma 300. Spółka będzie zarządzać samolotem w imieniu anonimowego właściciela.
Executive Flight Services to spółka zależna Executive AirShare, która wynajmuje lub obsługuje - w imieniu formalnych właścicieli - łącznie kilkadziesiąt samolotów biznesowych, zarówno odrzutowych, jak i turbośmigłowych. Jednocześnie wyrasta w USA na największego użytkownika samolotów Embraera: obecnie zajmuje się 8 Phenomami 100, a od 29 grudnia 2009, jako pierwszy użytkownik w historii, także większego Phenoma 300, którego nabył anonimowy klient.
Samolot został przekazany zaledwie 2 tygodnie po uzyskaniu certyfikatu amerykańskich władz lotniczych (zobacz: Amerykański certyfikat Phenoma 300) i 20 miesięcy po pierwszym locie prototypu (zobacz: Oblot Phenoma 300).
Równocześnie z dostawą, poinformowano o zakończeniu szkolenia pierwszych 4 pilotów. Kurs odbył się w ośrodku Embraera w Dallas. Był on jednak krótki: szkoleni mieli już uprawnienia do pilotowania mniejszych Phenomów 100. Mimo, że obie konstrukcje różnią się między sobą w istotny sposób, wyposażenie kabiny załogi i własności lotne są do siebie bardzo podobne.
Phenom 300 to samolot dla 8-9 pasażerów i jednego lub dwóch pilotów. Ma 15,5 m długości, 16,2 m rozpiętości, a dwa silniki Pratt & Whitney PW 535E zapewniają maksymalną prędkość przelotową 833 km/h i zasięg 3300 km (przy 6 osobach na pokładzie i z rezerwą paliwa na 185 km lotu). Maszynę wyposażono w pełni szklany kokpit, z trzema wyświetlaczami 12-calowymi i awioniką Garmina.