Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe łopaty wirników dla Merlinów

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 listopada 2007

AgustaWestland poinformowała wczoraj o pozytywnym zakończeniu prób w locie nowych łopat wirnika BERP IV AW101, przeznaczonych dla brytyjskich śmigłowców RAF AW101 Merlin Mk.3A, jak również dla innych maszyn tego typu.

Program BERP IV był fragmentem szerszych prac projektowych, realizowanych głównie pod kątem amerykańskiego zamówienia na śmigłowce prezydenckie (wersja US101). Obok nowych łopat wirnika modernizowany model otrzymał mocniejsze silniki General Electric CT7-8E i nową aranżację kokpitu z pięcioma dużymi wyświetlaczami. O ile tak zaawansowana modernizacja floty europejskich, zaledwie kilkuletnich AW101 byłaby nieracjonalna, wymiana samych łopat (szczególnie w śmigłowcach biorących udział w misjach zagranicznych) może być uzasadniona / Zdjęcie: AgustaWestland

Nowe łopaty zwiększają prędkość maksymalną o 18 km/h i przenoszony ładunek o 650 kg.

Program budowy nowych łopat wirnika nośnego dla Merlinów BERP (British Experimental Rotor Programme) IV został zainicjowany w 2000, a więc w roku, kiedy pierwsze śmigłowce tego typu zaczęły wchodzić do służby w RAF (łącznie 22) i Royal Navy (44). Celem BERP IV była redukcja kosztów zakupu i użytkowania, zwiększenie żywotności, zmniejszenie wibracji, zwiększenie siły nośnej, prędkości poziomej, odporności na uszkodzenia i korozję. Prace projektowe - prowadzone przez specjalistów brytyjskiego ministerstwa obrony i AgustaWestland - trwały dwa lata, a we wrześniu 2006 rozpoczęły się próby w locie.

Próbny AW101 (do czerwca 2007 śmigłowce tego typu nosiły oznaczenie EH101) rozwinął prędkość 366 km/h. Testowano również lot śmigłowca obciążonego do 16,5 t, a więc o 1,9 t więcej niż normalna maksymalna masa Merlina i o 900 kg większa, od przyjęta dla śmigłowców z ostatniej wersji produkcyjnej, z nowymi, mocniejszymi silnikami. Według oblatywaczy, zmniejszyły się zdecydowanie wibracje. W pewnych zakresach prędkości nie włączał się nawet system antywibracyjny.

Nowe łopaty są obecnie produkowane i zostaną dostarczone odbiorcy w ciągu pół roku. Można je będzie również wymieniać we wszystkich wersjach AW101.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.