AgustaWestland poinformowała wczoraj o pozytywnym zakończeniu prób w locie nowych łopat wirnika BERP IV AW101, przeznaczonych dla brytyjskich śmigłowców RAF AW101 Merlin Mk.3A, jak również dla innych maszyn tego typu.
Nowe łopaty zwiększają prędkość maksymalną o 18 km/h i przenoszony ładunek o 650 kg.
Program budowy nowych łopat wirnika nośnego dla Merlinów BERP (British Experimental Rotor Programme) IV został zainicjowany w 2000, a więc w roku, kiedy pierwsze śmigłowce tego typu zaczęły wchodzić do służby w RAF (łącznie 22) i Royal Navy (44). Celem BERP IV była redukcja kosztów zakupu i użytkowania, zwiększenie żywotności, zmniejszenie wibracji, zwiększenie siły nośnej, prędkości poziomej, odporności na uszkodzenia i korozję. Prace projektowe - prowadzone przez specjalistów brytyjskiego ministerstwa obrony i AgustaWestland - trwały dwa lata, a we wrześniu 2006 rozpoczęły się próby w locie.
Próbny AW101 (do czerwca 2007 śmigłowce tego typu nosiły oznaczenie EH101) rozwinął prędkość 366 km/h. Testowano również lot śmigłowca obciążonego do 16,5 t, a więc o 1,9 t więcej niż normalna maksymalna masa Merlina i o 900 kg większa, od przyjęta dla śmigłowców z ostatniej wersji produkcyjnej, z nowymi, mocniejszymi silnikami. Według oblatywaczy, zmniejszyły się zdecydowanie wibracje. W pewnych zakresach prędkości nie włączał się nawet system antywibracyjny.
Nowe łopaty są obecnie produkowane i zostaną dostarczone odbiorcy w ciągu pół roku. Można je będzie również wymieniać we wszystkich wersjach AW101.