Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Modernizacja fińskich Hawków, c.d.

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 19 stycznia 2010

Pod koniec ubiegłego tygodnia przedstawiciele Patria Oy poinformowali o otrzymaniu 31 grudnia 2009 zamówienia na modernizację wyposażenia kokpitu i awioniki kolejnych 18 Hawków, tym razem wersji Mk.66.

</span>Patria modernizuje fińskie Hawki we współpracy z kanadyjską spółką CMC Electronics, w oparciu o jej pakiet Cockpit 4000, którego elementy użyte są w Polsce, na śmigłowcu PZL W-3PL Sokół/Głuszec / Zdjęcie: Patria

Umowa stanowi zamknięcie procesu modernizacji najmłodszych Hawków, należących do Ilmaviomat - fińskich wojsk lotniczych. Prace w tym kierunku rozpoczęto na mocy ramowego porozumienia z grudnia 2006. Celem było uzyskanie samolotów, zdolnych do prowadzenia pełnego szkolenia pilotów dla wielozadaniowych F/A-18 C/D, z których pierwsze wprowadzono do służby w 1996.

Pierwotnie zakładano modernizację 30 z 49 posiadanych samolotów modelu Mk.51 i Mk.51A, z których większość ma za sobą prawie 30 lat służby. Po zakupie w 2007 w Szwajcarii 16 nowszych i bardzo oszczędnie eksploatowanych maszyn modelu Mk.66, zdecydowano się jednak na rozbicie prac na dwie części.

Na mocy podpisanego porozumienia ze stycznia 2009, Partia rozpoczęła proces przebudowy 11 starszych samolotów. Wraz z oblatanym wcześniej prototypem da to łącznie 12 unowocześnionych maszyn modelu Mk.52/51A. Do tej pory Partia przekazała odbiorcy 5 zmodernizowanych samolotów. Dostawy pozostałych powinny zakończyć się w bieżącym roku. Wartość umowy to ok. 10 mln USD (zobacz: Zamówienie na zmodernizowane Hawki).

Drugi, zawarty niedawno kontrakt, obejmuje samoloty sprowadzone ze Szwajcarii. Jego wartość to 40 mln Euro. Zakłada bowiem nie tylko samą - bardzo zresztą podobną rozmiarami modernizację - ale również zawiera w sobie koszty przywrócenia samolotów do stanu lotnego. Większość z nich wymaga bowiem rozkonserwowania. Pierwszy Hawk Mk.66 wzbił się w Finlandii w powietrze dopiero we wrześniu ubiegłego roku, w ramach przygotowań do modernizacji - ponad 2 lata od zawarcia kontraktu o ich odkupieniu od Szwajcarów. Do jednostek szkolnych samoloty te trafią partiami, w latach 2010-2013.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.