Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy rumuński transporter Piranha III pokazany

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 grudnia 2007

Podczas defilady z okazji Święta Narodowego wojska lądowe (Fortelor Terestre) Rumunii pokazały pierwszy z 31 zamówionych w maju 2007 (wybór ogłoszono 7 grudnia 2006) amfibijnych kołowych transporterów opancerzonych Mowag Piranha IIIC 8x8.

Piranha IIIC 8x8 ze stanowiskiem Wave-ASRWS podczas defilady pod bukareszteńskim Łukiem Triumfalnym, 1 grudnia 2007 / Zdjęcie: MO Rumunii

Pojazdy te zakupiono za pośrednictwem spółki Romtehnika w wyniku postępowania przetargowego ogłoszonego 10 października 2006. Wstępne propozycje złożyło 3 oferentów: Rheinmetall Landsysteme, Romarm z Aerostarem i z Thales Communications oraz Mowag. Tylko Szwajcarzy przedłożyli 29 listopada 2006 ostateczną ofertę.

Warte 51,44 mln Euro (początkowo budżet rumuńskiego MO zakładał wydanie na program 38 mln Euro) transportery mają w trybie pilnym wzmocnić rumuńskie kontyngenty w Iraku i Afganistanie, używające dotychczas transporterów TAB-77 (wariant BTR-80).

W czerwcu 2007 rumuński minister obrony Teodor Melescanu wygłosił zapowiedź zakupu nawet 600 takich transporterów produkcji szwajcarskiego Mowaga (będącego częścią General Dynamics Land Systems Europe), co wzbudziło wielkie kontrowersje wobec potencjalnej skali zamówienia, które mogłoby być zrealizowane bez przetargu.

Wedle innych danych z Rumunii, między 2008 a 2015 miałoby być zakupionych 250 transporterów 8x8, zaś w latach 2016-2025 mogłoby być zamówionych dalszych 180 transporterów w konfiguracji 4x4, co raczej sugeruje pojazdy klasy MRAP/LOSP (czyli zabezpieczone przed skutkami wybuchów min i ładunków improwizowanych).

Rumuńskie transportery Piranha IIIC 8x8 mają być wyposażone w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia, zakupione (zgodnie z informacją Elbitu z 25 lipca 2007) w pakiecie wartym 15 mln USD (kwota ta nie jest ujęta w wartości kontraktu z Mowag) w spółce Elbit Systems (bardzo silnej w Rumunii). Jednak zdalnie sterowane moduły Elbitu istnieją fizycznie tylko w odmianach uzbrojonych w 7,62-mm km (ORWCS 7,62) bądź 25/30-mm działa (UT-25/UT-30). Z tego powodu dla zaspokojenia potrzeb użytkowników zdecydowanych na instalację modułów z 12,7-mm wkm Elbit sprzedaje konstrukcję innej spółki izraelskiej, IMI (Israel Military Industries), oznaczaną jako Wave-ASRWS (Advanced Stabilized Remote Weapon Station), która zresztą może być wyposażona także w 7,62-mm km bądź 40-mm granatnik automatyczny.

Zaznaczyć trzeba, że Elbit Systems w tym samym pakiecie dostarczyć miał dla programu rumuńskich Piranhii także inne podzespoły optyczne, w tym termalny przyrząd obserwacyjny kierowcy DTV (Driver Thermal Viewer), zaś większość dostaw realizowanych ma być formalnie przez rumuńską spółkę Elbitu, Elmet International srl., we współpracy z rumuńską spółką Pro-Optica SA.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.