Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Jeden z najtańszych w USA

Lotnictwo cywilne, 28 marca 2010

X-Air, spółka produkująca dwuosobowe samoloty o tej samej nazwie, rozpoczęły sprzedaż bezpośrednią. X-Air są najtańszymi, po Cheetah XLS, maszynami klasy LSA.

</span>X-Air kosztuje połowę tego, co inne samoloty klasy LSA. Wyjątkiem są jedynie maszyny oferowane w częściach do samodzielnego montażu

Do tej pory samoloty były sprzedawane przez sieć Sport Planes, mającą 12 ośrodków w USA. Od kilku dni chętni mogą zgłosić się bezpośrednio do producenta, w zakładach w Bend, w stanie Oregon. Potencjalni klienci mogą liczyć na loty próbne.

X-Air jest jednym z najtańszych samolotów klasy Ligth Sport Aircraft, a więc maszyn o maksymalnej masie startowej do 600 kg, których właściciele muszą posiadać jedynie licencję pilota sportowego, stosunkowo łatwą do uzyskania.

X-Air kosztuje w wersji podstawowej 55,995 USD. Za tę cenę przyszły właściciel uzyskuje samolot o maksymalnej masie startowej 560 kg. Ze względu na masę pustej maszyny (prawie 300 kg) i maksymalny zapas paliwa (41 kg, który pozwala na przelecenie ponad 550 km), umożliwia to zabranie na pokład dwóch dorosłych osób. Jedyny dostępny silnik to Jabiru 2200 o maksymalnej mocy 85 KM, pozwalającej na osiągnięcie prędkości przelotowej nieco ponad 185 km/h.

</span>Wyposażenie awioniczne i kokpitu jest standardowe dla samolotów tej wielkości. Poza kilkoma, podstawowymi analogowymi wskaźnikami, X-Air został wyposażony w cyfrowy wyświetlacz danych o pracy silnika Dynon Avionics EMS-D10 (po środku) oraz radiostację IC-A200 (z lewej). Opcjonalnie, za dopłatą można zamówić jeszcze transponder Garmin GTX 327 oraz różne modele małych wyświetlaczy wielofunkcyjnych GPS (z prawej), tego samego producenta / Zdjęcia: X-Air

Nie jest to jednak - jak zachwala producent - najtańszy, dostępny samolot LSA. Podobny Cheetah XLS w wersji podstawowej kosztuje jedynie 52 950 USD. Oferuje on równie spartańskie warunki, mniejszą prędkość, jednak zdecydowanie większy zasięg - ponad 1000 km.

Tak niskie ceny utrzymywane są dzięki zmniejszeniu wymiarów i wyposażenia kabiny, pokryciu skrzydeł oraz kadłuba płótnem, wykorzystaniu najmniejszych silników, maksymalnemu ograniczeniu zestawu awionicznego i braku dodatkowych zabezpieczeń, w postaci np. spadochronów hamujących. Stosunkowo uboga jest także lista wyposażenia opcjonalnego. Z drugiej strony tak skonfigurowany samolot kosztuje niewiele więcej, niż samochód średniej klasy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.