Późnym popołudniem 25 lipca 2024 w ośrodku testowym Vertical Aerospace na lotnisku Cotswold w południowo-zachodniej Anglii pierwszy lot wykonał nowy prototyp samolotu eVTOL VX4 (G-EVTA). Ze względów bezpieczeństwa oblot odbył się na uwięzi. Samolot wykonał niski zawis, aby przetestować właściwości pilotażowe i wydajność systemów pokładowych.
Po początkowych lotach na uwięzi, za zgodą brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zakres testów VX4 ma być stopniowo rozszerzany. Loty będą kontynuowane, poprzez swobodne starty pionowe i konwencjonalne starty i lądowania z wykorzystaniem siły nośnej skrzydeł. Podstawowe testy mają zakończyć się przejściem między tymi fazami lotu.
Poprzedni prototyp Vertical VX4 uległ zniszczeniu w wyniku wypadku podczas lotu testowego w sierpniu 2023, kiedy doszło do awarii łopatki śmigła (Rozbił się prototyp VX4, 2023-08-13). Po wypadku wprowadzono znaczne ulepszenia, w tym śmigła drugiej generacji i nowe akumulatory. Kolejny zmodyfikowany prototyp VX4 ma zostać oblatany do końca pierwszego kwartału 2025. Vertical dąży do certyfikacji i wprowadzenia VX4 do lotów komercyjnych pod koniec 2026.