Na terenie bazy lotniczej Elmendorf na Alasce odbyły się kolejne testy nowego mostu pneumatycznego Lightweight Modular Causeway System (LMCS).
Program LMCS rozwijany jest od kilku lat pod patronatem U.S. Pacific Command (PACOM), strategicznego dowództwa najbardziej zainteresowanego w pozyskaniu uniwersalnego systemu dla sił desantowych i wojsk działających w podmokłym terenie.
Zestaw składa się z pneumatycznych pontonów z włókien sztucznych i aluminiowych paneli, po których mogą poruszać się nawet najcięższe pojazdy. 40-metrowy most (możliwym jest jednak dowolne łączenie poszczególnych segmentów) ma o połowę mniejszą masę niż klasyczne konstrukcje. Może być przewożony w standardowych kontenerzach o długości 6,1 m, przez co został przystosowany do transportu lotniczego. Jego rozwinięcie zajmuje 7 wyszkolonym osobom jedynie 3 h. Czas zwinięcia jest podobny.
LMCS może służyć jako klasyczny most, przeprawa przez teren podmokły lub jako rampa dla okrętów desantowych. Możliwym jest przy tym różne napełnienie pontonów, uzyskując pochylenie powierzchni nośnej.
Zestaw nie wszedł jeszcze do służby. Projekt zanotował kilkumiesięczne opóźnienie oraz wzrost kosztów, wynikający ze zwiększenia cen materiałów. Program prób jest jednak realizowany. Test na Alasce był jednym z jego finalnych elementów.