Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Sarkozy w DCNS

Marynarka wojenna, 05 maja 2010

W stoczni koncernu DCNS w Lorient prezydent Francji, Nicolas Sarkozy odsłonił 4 maja pierwszą fregatę typu FREMM, która będzie nosiła nazwę Aquitaine.

Okręt wejdzie w przyszłym roku do eksploatacji testowej, a do linii za dwa lata. Jest wspólnym przedsięwzięciem Francji i Włoch. Wielozadaniowy okręt zamówiły już Maroko i Grecja, choć ta ostatnia może nie wywiązać się z deklaracji z uwagi na sytuację gospodarczą kraju. DCNS liczy na kolejne zamówienia z tradycyjnych dla siebie krajów arabskich i dalekowschodnich, choć działania marketingowe państwa, zaczynając od najwyższego szczebla politycznego, mogą przynieść kontrakty także na innych rynkach. Podczas uroczystości odsłonięcia okrętu dużo mówiło się o współpracy z Brazylią i wspominało zainteresowanie DCNS Stocznią Marynarki Wojennej w Gdyni, choć nie w kontekście wielozadaniowych fregat.

W Lorient trwa budowa dwóch kolejnych jednostek typu FREMM (frégate européenne multi-missions). W suchym doku pod dachem montowany jest kadłub fregaty dla Maroko i prefabrykuje się elementy stalowe na drugą jednostkę dla Marine Nationale. Linię produkcyjną kadłubów pokazano prezydentowi Sarkozemu i innym oficjelom. Podczas przemówienia prezydent Republiki wielokrotnie wspominał o ważnej roli państwowego koncernu stoczniowego DCNS w skutecznej polityce międzynarodowej Francji. Szkoda, ze polscy politycy nie biorą pod uwagę takiej optyki, czego przykładem było wodowanie kadłuba polskiej wielozadaniowej korwety projektu Gawron, podczas którego nie było żadnych przedstawicieli władz politycznych, a wojskowi, jeśli już byli, nie reprezentowali nawet siebie samych...

Projekt FREMM datuje się na rok 2007, kiedy po nieudanym projekcie fregat Horizon francusko-włoskie konsorcjum postanowiło opracować tańszy i mniejszy okręt wielozadaniowy. Powstała koncepcja wielozadaniowego okrętu o wspólnej platformie i wariantowym uzbrojeniu, zależnie od specjalistycznych zadań, do jakich okręty zamówią poszczególni odbiorcy.

Marine Nationele początkowo chciała zamówić 17 okrętów tego typu w dwóch wersjach: 8 w wersji poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych i 9 w wersji do atakowania celów naziemnych (AVT). Pod koniec 2008 zdecydowano jednak o redukcji zamówienia w sumie do 11, przy czym zrezygnowano z budowy wersji AVT. Włosi chcą wybudować w swoich stoczniach 10 okrętów, z czego 4 w wersji ZOP i 6 wielozadaniowych. Jeden okręt w wersji wielozadaniowej budowany jest dla Maroko, a Grecy w 2009 zadeklarowali zapotrzebowanie na 4 okręty, z opcją na kolejne 2 fregaty wielozadaniowe.

Poszczególni odbiorcy wariantują wyposażenie i uzbrojenie pod swoje potrzeby gdyż platforma pozwala na modyfikacje wielu elementów składających się na system walki. Z całą pewnością będą kontynuowane prace nad okrętami do zwalczania celów lądowych (AVT) i fregatą o wzmocnionym uzbrojeniu przeciwlotniczym (FREDA) oraz pociskami woda-woda Exocet lub MILAS. Przy 142 metrach długości okręt ważyć ma około 6000 ton, co czyni FREMM stosunkowo dużą fregatą, ze znacznym pokładem lotniczym (ponad 500 m2, Francuzi przewidzieli dla niego morskie śmigłowce NH90, włosi zaś AW EH101).

Zdjęcia: Janusz Walczak


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.