Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niebezpieczne podwozia

Lotnictwo cywilne, 26 maja 2010

Amerykańskie władze lotnicze FAA opublikowały dokument, ostrzegający użytkowników samolotów lekkich, przed zagrożeniem usterkami niestandardowych podwozi: płóz i dużych kół.

Duże koła Piper Super Cuba. Są one wykorzystywane do lądowania w terenach przygodnych. Okazuje się jednak, że stwarzają zagrożenie większe, niż w przypadku standardowych kół / Zdjęcie: Legend Cub

Specjaliści FAA odkryli, że wśród samolotów lekkich i ultralekkich zanotowano już 32 wypadki, spowodowane usterką podwozia samolotów, wyposażonych w duże koła lub płozy. Dotyczy to szczególnie złamań i pęknięć goleni, zaczepów goleni lub zniszczenia amortyzatorów.

Oznacza to, że istnieje zdecydowanie większe zagrożenie wypadkiem, niż w przypadku standardowych podwozi, dla których wykonano badania certyfikacyjne maszyn.

W związku z tym przeprowadzono dodatkowe testy, z wykorzystaniem Pipera PA-18. Potwierdziły one niekorzystny wpływ dużych elementów na podwozie lekkich samolotów sportowo-turystycznych.

Specjaliści FAA oceniają, biorąc pod uwagę dotychczasowe statystyki i rachunek prawdopodobieństwa, że w najbliższym czasie może dojść do jeszcze 15 wypadków tego typu, co będzie stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia pilotów oraz pasażerów.

Uznali, że duże koła i płozy mogą być przyczyną niemożliwych do przewidzenia drgań i naprężeń, co doprowadza do uszkodzenia podwozia. Ze względu na ograniczony zakres prób dla nowych samolotów lekkich i ultralekkich - mniej restrykcyjny niż np. w przypadku samolotów pasażerskich - zdiagnozowanie takich zagrożeń jest bardzo trudne, wręcz niemożliwe.

Z tego powodu FAA zaleca właścicielom częste inspekcje podwozi, w poszukiwaniu śladów korozji i pęknięć. Szczegółowe wytyczne w tej sprawie zostaną wydane dopiero w przyszłości: FAA, w porozumieniu z producentami musi bowiem przeprowadzić szereg badań bogatego wachlarza typów samolotów, kół i płóz, określając ostatecznie, jak często trzeba dokonywać sprawdzenia podwozi. Póki co, najlepszym zabezpieczeniem musi być zapobiegliwość samych właścicieli.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.