Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lotnicze poduszki powietrzne

Lotnictwo cywilne, 11 czerwca 2010

Cathay Pacific i Air France-KLM rozpoczęły wyposażanie przedziałów klasy ekonomicznej w poduszki powietrzne. Jest to wymóg w USA. Na pozostałych kontynentach jeszcze nie obowiązuje.

</span>Poduszka powietrzna montowana jest w pasie bezpieczeństwa. Po zderzeniu napełnia się, chroniąc przede wszystkim głowę pasażera / Zdjęcie: Amsafe

Poduszki powietrzne dla pasażerów muszą być montowane w nowych samolotach pasażerskich, wchodzących do służby w USA, już od końca ubiegłego roku. Montowane są jednak w wybranych samolotach - głównie w przedziałach klasy biznes - już od kilku lat. Ocenia się, że na świecie dwóch na stu pasażerów zapina się pasami z airbagami.

Dlatego decyzja Cathay Pacyfic z Hong-Kongu i europejskiej Air France-KLM, o wyposażeniu wszystkich foteli z ten system, ma spore znaczenie. Jeszcze przed ostatecznymi decyzjami krajowych władz lotniczych wprowadza nowe standardy bezpieczeństwa i - prawdopodobnie - zmusi konkurencję do podobnych działań.

Poduszki powietrzne są drogie. Standardowy pas kosztuje ok. 25 USD, z airbagiem - ok. 1200 USD, a jego czas służby ograniczony jest do 7-10 lat.

Mimo tego dotychczas przeprowadzone badania wykazują, że przy wypadkach, powodujących przeciążenie rzędu g16, poduszki zmniejszają liczbę urazów głowy o połowę. Pozwalają również na zachowanie przytomności, co ma istotne znaczenie dla możliwości wydostania się z płonącego wraku. Tymczasem 80% wypadków lotniczych to takie, w których ludziom udało się przeżyć zderzenie z powierzchnią ziemi.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), nie podjęło jeszcze decyzji w sprawie ewentualnej rekomendacji planów obowiązkowego wyposażania wszystkich samolotów w takie urządzenia. Znane jest z niechęci do zmuszania linii, do ponoszenia dodatkowych, sporych wydatków. Przedstawiciele IATA dodali, że na razie mają za mało danych. Brakuje analiz o skuteczności wykorzystywania powietrznych airbagów w konkretnych wypadkach, co mogłoby przyczynić się do określenia relacji koszt-efekt.

Oczekuje się, że europejskie władze lotnicze EASA nakażą seryjne montowanie poduszek w nowych samolotach w przyszłym roku. Potwierdził to niedawno Jeremie Teahan, rzecznik prasowy tej organizacji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.