Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bułgaria wybrała M1117 Guardian Textrona

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 12 grudnia 2007

7 grudnia 2007 w Sofii bułgarskie ministerstwo obrony zawarło z Textron Marine and Land Systems (TMLS) z Nowego Orleanu kontrakt na dostawę 7 opancerzonych transporterów M1117 Guardian Armored Security Vehicle (ASV).

M1117 Guardian ASV w konfiguracji zbliżonej do wybranej w Bułgarii / Zdjęcie: Shaun Connors

Zamówienie jest elementem 5-letniej umowy ramowej, pozwalającej do 2011 włącznie zakupić dalsze pojazdy tego typu. Wstępnie bułgarskie siły zbrojne zakładały konieczność posiadania do 60 (90?) pojazdów mogących wesprzeć żołnierzy z Bułgarii podczas wykonywania misji w Iraku i Afganistanie. Pojazdy te mają lepiej spełniać współczesne oczekiwania niż dotychczas używane BTR-60 i modernizowane lokalnie BTR-60BP.

Kontrakt na 7 M1117 Guardian wart jest 14 mln Leva (10,47 mln USD) i towarzyszy mu umowa offsetowa o wartości odpowiadającej 110% wartości kontraktu podstawowego. Zgodnie z wymaganiami przetargowymi, offset bezpośredni koncentruje się na sprawach zapewnienia eksploatacji, szkolenia i pomocy technicznej dla zakupionych M1117. W tym obszarze partnerem ministerstwa obrony ma być spółka Kripto, reprezentująca Textrona w Bułgarii. W ramach offsetu pośredniego zamówienia ma otrzymać m.in. bułgarski oddział ABB.

Sześć pierwszych M1117 - mają być dostarczone w ciągu kilku tygodni, być może nawet przed nowym rokiem (TMLS produkuje co najmniej 48 pojazdów miesięcznie) - trafić ma do bułgarskiej kompanii strzegącej lotniska Kandahar w Afghanistanie. Jeden wóz ma służyć do szkolenia w Bułgarii.

Przetarg rozpisany był w połowie roku. Zakładał ostatecznie (mimo wcześniejszych informacji o poszukiwaniu pojazdów o wysokim stopniu ochrony przeciwminowej, z klasy MRAP/LOSP) zakup lekkich kołowych transporterów opancerzonych o masie maksymalnej 16 t, masie płatnej ok. 2 t, załodze nie mniejszej niż 5 osób, uzbrojonych w sprzężone 12,7-mm wkm i 7,62-mm km w stanowisku obsługiwanym przez strzelca.

Pojazdy mają być używane do działań bojowych, w tym do walk w mieście, do zadań patrolowych i ochronnych, konwojowania oraz misji ratownictwa bojowego. Kadłub ma zapewniać ochronę na poziomie 3, STANAG 4569 (czyli do 7,62 mm x 54 R B32 API). Ochrona przeciwminowa ma być na tym samym poziomie (czyli zapewniać przetrwanie załogi przy wybuchu miny do 8 kg TNT pod kołami (być może pod całym kadłubem - nie sprecyzowano czy ma to być poziom 3B).

Dokumentację przetargową pobrało 11 potencjalnych oferentów, oferty złożyło 7 z nich. Na drugim miejscu uplasowała się spółka FNSS Savunma Sistemleri, oferująca najnowszy pojazd Pars (zapewne w odmianie 4x4 lub 6x6), jednak jej oferta - najprawdopodobniej tańsza - została odrzucona, jako że dostawa miała nastąpić w 15 miesięcy od podpisania kontraktu. Protesty FNSS zostały oddalone przed podpisaniem kontraktu z Textronem.

Pojazdy M1117 Guardian ASV zostały zamówione po raz pierwszy (94 szt. plus opcja na 156 szt. i wsparcie logistyczne) 30 marca 1999. Z rozpoczęciem operacji Iraqi Freedom jednostki Military Police (bo dla nich pojazd stworzono, dla uzupełnienia pojazdów M1114 HMMWV) w służbie były 53 pojazdy. Obecnie zamówienia sięgają 1118 dla użytkowników amerykańskich. Kilkadziesiąt pojazdów zostało dostarczonych rządowi Iraku dla brygad zmotoryzowanych policji irackiej. W odróżnieniu od wozów używanych przez Amerykanów, nie są one wyposażone w charakterystyczną wieżę z 40-mm granatnikiem i 7,62 mm km, zatem najpewniej konfiguracja bułgarska będzie podobna do irackiej.

Trzeba zaznaczyć, iż US Marine Corps wykluczyło w maju 2006 M1117 z konkursu na pojazdy MRAP 1 wobec nie spełniania przez nie wymagań przeciwminowych. W Polsce w ramach wstępnego postępowania LOSP (LOSP-5: patrz LOSP - ocena ofert) M1117 zaproponowano wstępnie przez polsko-amerykańskie joint venture Unitronex.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.