Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Otwarte drzwi przyczyną katastrofy?

Lotnictwo cywilne, 06 sierpnia 2010

Według wstępnych ustaleń śledczych, wypadek lekkiego Velocity XL, do którego doszło 2 sierpnia pod San Diego, mógł być spowodowany otwarciem drzwi kabiny.

</span>Velocity XL to samolot, zbudowany w układzie kaczki, ze śmigłem pchającym. Doskonale widoczne drzwi. Oprócz dużych wymiarów, rozpoczyna się na nich krawędź natarcia skrzydła. Samoloty sprzedawane są w zestawach do samodzielnego montażu / Zdjęcie: Velocity Aircraft

2 sierpnia, o 12.30 czasu miejscowego, z lotniska Montgomery Field w San Diego wystartował lekki Velocity Super XLRG5 (nr rej. N444YP). Na jego pokładzie znajdowało się 5 osób. Lecieli do oddalonego o ok. 140 km Fullerton.

Niedługo po stracie pilot poinformował kontrolerów lotu o problemach z zamknięciem drzwi kabiny. Po kolejnych kilku minutach zdecydował się na powrót i poprosił o zgodę na lądowanie.

Niestety, został zmuszony do awaryjnego przyziemienia, ok. 3,2 km od pasa, na polu golfowym. Manewr ten na nierównym podłożu zakończył się wywróceniem maszyny na grzbiet. Zginął jeden z pasażerów. Pozostali odnieśli ciężkie obrażenia.

Według przedstawicieli władz lotniczych, którzy wstępnie badali miejsce katastrofy, wrak samolotu był cały, jednak 1,5 km wcześniej znaleziono oderwane drzwi. Śledczy stwierdzili, że utrata części poszycia kabiny mogła stać się przyczyną utraty sterowności i zmusiła pilota do lądowania w przygodnym terenie.

Przy ładowności ok. 500 kg, podróż 5 osób, nawet przy ograniczonym zapasie paliwa, musiała spowodować osiągniecie maksymalnej lub zbliżonej do maksymalnej masy samolotu. Przy mocy stosowanych silników, od 260 do 310 KM, utrata drzwi bocznych i części krawędzi natarcia, mogła doprowadzić do wypadku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.