Prototypy Airbisa 400M spędziły w powietrzu już 500 h. Poinformowali o tym przedstawiciele natowskiej agencji OCCAR. Pierwsze dostawy spodziewane są po koniec 2012.
Pierwszy lot wojskowego, transportowego Airbusa odbył się 11 grudnia ubiegłego roku (zobacz: Oblot A400M). Od tej pory do programu testów w locie przyłączyły się kolejne dwa prototypy (odpowiednio w kwietniu i lipcu). Czwarty jest obecnie montowany w zakładach koncernu w Sewilli.
W czwartek przedstawiciele nadzorującej program agencji OCCAR poinformowali, że samoloty spędziły w powietrzu już 500 z 2400 planowanych godzin. Pierwszy z prototypów, MSN001, odbył 80, drugi 56, a ostatni - 11 lotów.
Jeżeli czwarty z samolotów przystąpi do prób w zakładanym terminie i utrzymany zostanie dotychczasowa częstotliwość prób, mogą się one zakończyć zdecydowanie szybciej, niż pod koniec 2012, na kiedy planowane jest zrealizowane dostawy pierwszego seryjnego A400M dla francuskich wojsk lotniczych.
Skrócenie okresu rozwojowego jest jednak mało prawdopodobne. Konstrukcję trapi szereg problemów technicznych, z których najważniejszy to znaczne przekroczenie masy własnej.