Qantas wycofała z eksploatacji 5 regionalnych Bombardierów Dash 8 Q400, z powodu problemów z podwoziem. Naprawa zajmie kilka tygodni.
Inspekcję 21 regionalnych Q400, wykorzystywanych przez spółkę-córkę QantasLink, zlecono po doniesieniach o problemach z podwoziem tych samolotów, wykrytych przez brytyjskiego, niskokosztowego przewoźnika Flybe.
Badania wykryły usterki w osprzęcie podwozi 5 maszyn, które w poniedziałek zostały wycofane z bieżącej eksploatacji. Według rzecznika prasowego Qantas, Simona Rushtona naprawa zajmie 3-4 tygodnie. Prace prowadzone są przy współpracy z producentem.
Od 1984 Bombardier dostarczył ponad tysiąc regionalnych, turbośmigłowych samolotów rodziny Dash 8. Jednak jedynie w największym modelu Q400 pojawiły się masowe problemy z podwoziem. Od 2002 zanotowano przynajmniej 15 incydentów, w których nie wysunęła się przynajmniej jedna z goleni podwozia. W części z tych przypadków udało się ręcznie odblokować wadliwy element, czasem jednak jedynym wyjściem było awaryjne lądowanie.
W 2007, po serii 3 incydentów z udziałem samolotów Scandinavian Airlines, linia zrezygnowała w wykorzystywania wszystkich, około 30 maszyn tego typu.
Z dostępnych informacji wynika, że podstawową przyczyną problemów było wadliwe działanie trzpieni siłowników hydraulicznych. Japończycy, po serii incydentów samolotów ANA, oskarżyli producenta o wadliwy montaż. W innych przypadkach informowano o korozji elementu.