Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Uziemione Q400

Lotnictwo cywilne, 25 sierpnia 2010

Qantas wycofała z eksploatacji 5 regionalnych Bombardierów Dash 8 Q400, z powodu problemów z podwoziem. Naprawa zajmie kilka tygodni.

</span>Problemy z podwoziami Q400 doprowadziły na przestrzeni ostatnich lat do kilkunastu wypadków i incydentów. W 2007 w Bombardierze, należącym do japońskiej ANA, w czasie awaryjnego lądowania na lotnisku Kōchi Ryōma, nie otworzyła się goleń przedniego podwozia...

Inspekcję 21 regionalnych Q400, wykorzystywanych przez spółkę-córkę QantasLink, zlecono po doniesieniach o problemach z podwoziem tych samolotów, wykrytych przez brytyjskiego, niskokosztowego przewoźnika Flybe.

Badania wykryły usterki w osprzęcie podwozi 5 maszyn, które w poniedziałek zostały wycofane z bieżącej eksploatacji. Według rzecznika prasowego Qantas, Simona Rushtona naprawa zajmie 3-4 tygodnie. Prace prowadzone są przy współpracy z producentem.

Od 1984 Bombardier dostarczył ponad tysiąc regionalnych, turbośmigłowych samolotów rodziny Dash 8. Jednak jedynie w największym modelu Q400 pojawiły się masowe problemy z podwoziem. Od 2002 zanotowano przynajmniej 15 incydentów, w których nie wysunęła się przynajmniej jedna z goleni podwozia. W części z tych przypadków udało się ręcznie odblokować wadliwy element, czasem jednak jedynym wyjściem było awaryjne lądowanie.

W 2007, po serii 3 incydentów z udziałem samolotów Scandinavian Airlines, linia zrezygnowała w wykorzystywania wszystkich, około 30 maszyn tego typu.

Z dostępnych informacji wynika, że podstawową przyczyną problemów było wadliwe działanie trzpieni siłowników hydraulicznych. Japończycy, po serii incydentów samolotów ANA, oskarżyli producenta o wadliwy montaż. W innych przypadkach informowano o korozji elementu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.