W czerwcu bieżącego roku All Nippon Airways przewiozła więcej pasażerów i towarów niż konkurencyjna Japan Airlines. W ten sposób zajęła pierwsze miejsce na japońskim rynku.
Japan Airlines przez dziesięciolecia zachowywała pozycję lidera na japońskim rynku przewozów pasażerskich i towarowych. Prywatna ANA zdobyła silną pozycję, ale pozostawała zawsze w cieniu współfinansowanego przez państwo, narodowego przewoźnika (JAL została sprywatyzowana dopiero w 1987).
Sytuacja zaczęła zmieniać się w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Po kilku latach strat JAL została zmuszona do ogłoszenia bankructwa (zobacz: Ku reaktywacji JAL). Jednocześnie przyjęto drakoński program restrukturyzacji, który ma doprowadzić do 2015 do zwolnienia ponad 19 tys. z 47 tys. zatrudnionych pracowników.
Spowodowało to, że przedsiębiorstwo nie było w stanie skorzystać ze zwiększenia się ruchu lotniczego. Pierwszy wzrost liczby przewiezionych pasażerów (liczony rok do roku), zanotowano dopiero w maju. Wartość ta wyniosła jednak zaledwie 1,1%. Jednak już w czerwcu odnotowano spadek, również o ok. 1%.
W tym samym czasie ANA rozwijała się w szybkim tempie. Np. w maju zanotowała wzrost ruchu pasażerskiego o ponad 7%, a w czerwcu aż o 10%. Przewieziono wówczas 3,65 mln osób. JAL - jedynie 3,55 mln.
Biorąc pod uwagę fakt, że proces upadłościowy jeszcze trwa, a zarząd JAL ciągle rezygnuje z nieopłacalnych tras (głównie krajowych), dominacja ANA prawdopodobnie umocni się w ciągu najbliższych miesięcy.