Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zmiana japońskiego lidera

Lotnictwo cywilne, 26 sierpnia 2010

W czerwcu bieżącego roku All Nippon Airways przewiozła więcej pasażerów i towarów niż konkurencyjna Japan Airlines. W ten sposób zajęła pierwsze miejsce na japońskim rynku.

</span>Flota ANA składała się pod koniec marca bieżącego roku z 210 samolotów, w tym różnych modeli B747, B777, B767, B737, A320 oraz regionalnych Bombardierów Dash 8. Konkurencyjna JAL, razem ze spółkami zależnymi miała ich ok. 280 / Zdjęcie: ANA

Japan Airlines przez dziesięciolecia zachowywała pozycję lidera na japońskim rynku przewozów pasażerskich i towarowych. Prywatna ANA zdobyła silną pozycję, ale pozostawała zawsze w cieniu współfinansowanego przez państwo, narodowego przewoźnika (JAL została sprywatyzowana dopiero w 1987).

Sytuacja zaczęła zmieniać się w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Po kilku latach strat JAL została zmuszona do ogłoszenia bankructwa (zobacz: Ku reaktywacji JAL). Jednocześnie przyjęto drakoński program restrukturyzacji, który ma doprowadzić do 2015 do zwolnienia ponad 19 tys. z 47 tys. zatrudnionych pracowników.

Spowodowało to, że przedsiębiorstwo nie było w stanie skorzystać ze zwiększenia się ruchu lotniczego. Pierwszy wzrost liczby przewiezionych pasażerów (liczony rok do roku), zanotowano dopiero w maju. Wartość ta wyniosła jednak zaledwie 1,1%. Jednak już w czerwcu odnotowano spadek, również o ok. 1%.

W tym samym czasie ANA rozwijała się w szybkim tempie. Np. w maju zanotowała wzrost ruchu pasażerskiego o ponad 7%, a w czerwcu aż o 10%. Przewieziono wówczas 3,65 mln osób. JAL - jedynie 3,55 mln.

Biorąc pod uwagę fakt, że proces upadłościowy jeszcze trwa, a zarząd JAL ciągle rezygnuje z nieopłacalnych tras (głównie krajowych), dominacja ANA prawdopodobnie umocni się w ciągu najbliższych miesięcy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.