Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kłopoty Bombardierów z podwoziami

Lotnictwo cywilne, 01 października 2010

W ciągu ostatniego tygodnia aż 3 samoloty Bombardiera miały problemy z podwoziami. Lądujące samoloty uległy uszkodzeniom, na szczęście pasażerom nic się nie stało.

US National Transportation Safety Board rozpoczął dochodzenie w sprawie wadliwych podwozi samolotów Bombardiera po drugim przypadku problemów przy lądowaniu. Tymczasem wczoraj złamało się przednie podwozie kolejnego Bombardiera. W ostatnim okresie podobnych przypadków było więcej.

W październiku 2007 decyzję o natychmiastowym wycofaniu z eksploatacji 24 Bombardierów Q400 ogłosiły skandynawskie SAS. Był to efekt serii problemów z podwoziami tych samolotów (SAS wycofuje samoloty Dash 8Q400, 2007-10-31). Linie musiały nawet ograniczyć siatkę połączeń.

15 grudnia 2008 należący do Mesa Airlines CRJ-900 nie mógł wysunąć lewego podwozia głównego podczas lądowania w Chicago. Na szczęście udało mu się wylądować bezpiecznie dla pasażerów. 11 czerwca 2009 CRJ-200 Delta Connection wylądował w Atlancie w podobny sposób. Również w tym przypadku nikomu nic się nie stało. 17 kwietnia br. nie wysunęło się prawidłowo przednie podwozie CRJ-200 South Africa Express lądującego w Namibii. Podobny wypadek miał miejsce 23 maja w Ontario w Kalifornii. Dotyczył CRJ-200 SkyWest Airlines - spółki zależnej Atlantic Southeast Airlines (ASA).

W sierpniu linie Qantas uziemiły 5 samolotów Bombardier Q400 z powodu problemów z ich podwoziami (Uziemione Q400, 2010-08-25). Podobne problemy sygnalizował brytyjski Flybe, a wcześniej japońskie ANA. Od 2002 zanotowano co najmniej 15 incydentów, w których nie wysunęło się podwozie lądujących Q400.

25 września podczas lądowania złożyło się prawe podwozie Bombardiera CRJ-900 (N133EV wyprodukowany w 2009). Samolot SouthWest Airlines z 60 pasażerami wylądował na lotnisku JFK w Nowym Jorku, sypiąc w ciemnościach iskrami z końcówki skrzydła. I tym razem nikomu nic się nie stało, a pilot został uznany za bohatera.

28 września Bombardier CRJ-200 (N498CA, wyprodukowany w 2003) z 36 pasażerami i 3 członkami załogi wylądował w Milwaukee Airport ze złożonym częściowo podwoziem. I znowu chodziło o samolot SkyWest Airlines.

30 września Bombardier Q300 (ZK-NEB) Air Nelson (spółka zależna Air New Zealand) wylądował w Blenheim Airport z niewysuniętym podwoziem przednim. Na pokładzie znajdowało się 46 pasażerów i 3 członków załogi. Nikomu nic się nie stało.

Przedstawiciele Bombardiera twierdzą, że po wcześniejszych problemach z podwoziami, dokonano ich przeglądów we wszystkich samolotach tego dostawcy. Wprowadzono też niezbędne zmiany w ich konstrukcji. Tym razem Bombardier uważa, że nie należy łączyć kolejnych przypadków problemów z podwoziami. Dotyczą one bowiem nie tylko różnych typów samolotów, ale i dwóch dostawców podwozi.

Komponenty podwozi Bombardierów dostarcza m.in. Goodrich Krosno. Z kolei zakup samolotów Bombardier Q400 zapowiadał niedawno zarząd PLL LOT. Nie wiadomo, czy ta koncepcja będzie realizowana po niedawnym odwołaniu członka zarządu Andrzeja Oślizło i podaniu się 2 dni temu do dymisji przez prezesa Sebastiana Mikosza.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.