Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Piracki software Predatora

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 25 października 2010

7 grudnia sąd ma wydać wyrok w sprawie skradzionego oprogramowania wykorzystanego w bsl Predator. IISi żąda zaprzestania jego użytkowania.

Pozew przeciwko autorowi software Predatora - Netezza z Massachusetts skierowała Intelligent Integration Systems (IISi) z Bostonu. Jej przedstawiciele twierdzą, że Netezza opracowując oprogramowanie dla Predatora wykorzystała nielegalnie dwa produkty IISi - Geospatial Toolkit i Extended SQL Toolkit. Oba w pirackiej, niepełnej wersji.

Fakt wykorzystania pirackiego oprogramowania przez Netezza został już uznany przez sędzię z Massachusetts Margaret Hinkle. Teraz trwa oczekiwanie na ostateczny wyrok. IISi domaga się zaprzestania używania swego skrakowanego software przez najbliższe 3 lata, oraz wykupienia licencji na oryginalne programy. W grę wchodzi też opracowanie nowego oprogramowania.

Z dokumentów dostarczonych sądowi wynika, że od 2006 Netezza współpracowała z IISi w opracowaniu oprogramowania Predatora. Z niejasnych powodów w 2009 IISi zaprzestała realizowanie projektu. Netezza kontynuowała prace samodzielnie, korzystając z nielegalnych wersji software. Wkrótce pozwała też IISi. Wówczas przedsiębiorstwo z Bostonu skierowało kontr pozew dotyczący zerwania kontraktu i nielegalnego wykorzystania swego oprogramowania. Jako jeden z dowodów przekazano korespondencję między szefami obu przedsiębiorstw.

Sytuację prawną komplikuje ogłoszenie zamiaru wykupu Netezza przez koncern IBM. Ma to kosztować 1,7 mld USD. Sąd już wydał zakaz udostępniania IBM jakichkolwiek kopii Geospatial Toolkit i Extended SQL Toolkit.

Według dostarczonej przez powoda dokumentacji, zamawiającym oprogramowanie Predatora była CIA (Central Intelligence Agency). I to pod jej naciskiem Netezza miała wykorzystać pirackie programy. Chodziło o pośpiech i zachowanie tajemnicy. Przedstawiciele CIA twierdzą, że nie wiedzieli o nielegalnych działaniach Netezza.

Ograniczenia funkcjonalne pirackiej wersji Geospatial Toolkit powodują, że w niektórych sytuacjach dokładność wyznaczania pozycji Predatora może sięgać kilkunastu (12) metrów. To zaś jest bardzo niebezpieczne dla bezpilotowca, szczególnie w fazie lądowania. Wpływa też na celność uzbrojenia używanego przez bsl. Według analityków, na jednego terrorystę trafionego z Predatora ginie ok. 10 niewinnych cywilów.

Bsl MQ-1 Predator są aktywnie wykorzystywane w wojnach prowadzonych przez USA. Obecnie przede wszystkim nad Afganistanem i Pakistanem. Są uznawane przez ekspertów za najbardziej udane konstrukcje bezpilotowe w historii lotnictwa. Z ok. 130 Predatorów użytych bojowo od 1994 utracono dotąd około połowę. Według dostępnych danych, tylko 6 z nich zostało zestrzelonych. Reszta uległa zniszczeniu z przyczyn technicznych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.