Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja F-35B

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 19 grudnia 2007

18 grudnia 2007 w wytwórni Lockheed Martina w Fort Worth odbyła się prezentacja pierwszego przedseryjnego egzemplarza samolotu F-35B (BF-1) Lightning II - wersji skróconego startu i pionowego lądowania, która wejdzie do wyposażenia USMC, RAF, Royal Navy i Marina Militare.

   Pierwszy przedseryjny F-35B (wersja skróconego startu i pionowego lądowania) zaprezentowany w grudniu ub.r. w Fort Worth. Samolot ma wzbić się w powietrze w maju 2008 / Zdjęcie: Lockheed Martin

W lutym 2008 samolot ma rozpocząć testy zespołu napędowego, polegające m.in. na wykonaniu zawisu, a w maju zaczną się próby w locie. Najpierw wykonane zostaną klasyczne starty i lądowania, a potem stopniowo wykonywane będą skrócone starty i lądowania pionowe. Co ciekawe, silnik F135, z jakim zaprezentowano BF-1, zostanie wymieniony na inny egzemplarz przed próbami na stanowisku do badań pionowych ze względu na duże zużycie w trakcie takich prób. Wymieniony zostanie też wentylator nośny, ponieważ wykryto drobne usterki w jednym z elementów wirujących. W maju samolot ma wzbić się w powietrze z kompletnym, sprawnym zespołem napędowym.

Pierwsze seryjne F-35B mają być dostarczone do szkolenia lotników USMC w 2011. Uzyskanie wstępnej zdolności bojowej przez pierwszą eskadrę wyposażoną w samoloty tego typu zaplanowano na 2012. Jak mówi Dan Crowley, menadżer generalny programu F-35, pod koniec b.r. w próbach mają być cztery przedseryjne JSF (jedna para posłuży do testów w locie, druga - do naziemnych), a kilkanaście innych ma znajdować się w różnych stadiach montażu. Pierwszy F-35C (wersja przeznaczona do operowania z lotniskowców US Navy) ma wzbić się w powietrze w 2009.

Marines odbiorą 350 F-35B, które zastąpią w służbie F/A-18C/D i AV-8B. Dostawy seryjnych egzemplarzy, używanych do szkolenia lotników USMC rozpoczną się w 2011. Pierwsza eskadra USMC całkowicie wyposażona w Lightningi II ma uzyskać wstępną zdolności bojową rok później. F-35B lotnictwa Korpusu Piechoty Morskiej wykonywać mają ofensywne wsparcie lotnicze, przeciwlotnicze działania bojowe, walkę radioelektroniczną, rozpoznanie z powietrza oraz naprowadzanie statków powietrznych i pocisków na cel. Według niektórych źródeł, do nabycia ok. 250 F-35B przymierzają się także US Air Force. Samoloty te byłyby używane do misji bezpośredniego wsparcia jednostek naziemnych.

Kolejnym użytkownikiem F-35B będą Brytyjczycy. Londyn chce zakupić 138 maszyn (nazwanych na Wyspach Joint Combat Aircraft, JCA), które operować będą z pokładowych lotniskowców HMS Queen Elizabeth oraz HMS Prince of Wales. Okręty te wejdą do służby odpowiednio w 2014 i 2016. Grupa lotnicza każdego z nich obejmować ma 30 - 36 JCA, które mają być zdolne do działania przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych, niezależnie od pory doby, zapewniając obronę powietrzną macierzystej jednostki i wsparcie własnych jednostek na lądzie.

Brytyjczycy odbiorą pierwsze F-35B do prób operacyjnych w 2010, a wstępna gotowość bojowa jednostek Royal Air Force i Fleet Air Arm ma zostać zgłoszona w 2014. Pierwszy dywizjon JCA ma być gotowy do działań bojowych w 2016-2017. Do tego czasu lotniskowce wyposażone będą w samoloty Harrier GR.9.

Włosi, od kilku lat coraz silniej związani gospodarczo ze USA i W. Brytanią, zakupią 131 samolotów - 109 F-35A dla Aeronautica Militare Italiana (wojsk lotniczych) i 22 F-35B, które operowałyby z pokładu lotniskowca Cavour.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.