Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

2 mld USD na AMCA

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 21 listopada 2010

Rząd indyjski przeznaczy 2 mld USD na rozwój myśliwca stealth AMCA w ciągu najbliższych 18 miesięcy.

Koncepcja samodzielnej budowy przez Indie nowoczesnego myśliwca pojawiła się kilka lat temu. W sierpniu 2006 ujawniono rozpoczęcie programu na bazie doświadczeń zdobytych przy opracowaniu lekkiego myśliwca HAL Tejas (LCA, Light Combat Aircraft). Pierwotnie program określano jako Medium Combat Aircraft (MCA). Dwusilnikowy samolot o masie 20 t miał być napędzany dwoma silnikami GTX Caveri Mk2. W kwietniu 2010 źródła w sztabie sił zbrojnych ujawniły, że samolot, nazywany już Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA), będzie - według wymagań wojsk lotniczych - cięższy o 5 t. Byłoby to jednak nadal mniej niż w wypadku zagranicznych odpowiedników.

O tym, że rząd postanowił przeznaczyć na najbliższe 18 miesięcy realizacji programu AMCA 2 mld USD (Rs 9,060 crore) poinformował dziś P.S. Subramanyam, dyrektor Aeronautical Development Agency (ADA, agencja Ministerstwa Obrony), która jest odpowiedzialna za jego realizację. W ciągu 1,5 roku ADA ma przygotować kluczowe technologie i ostateczną koncepcję nowego samolotu. Próby w locie są planowane na 2017. Nieoficjalnie mówi się, że wsparcia indyjskim konstruktorom udzielają specjaliści z Izraela.

W pierwszej fazie programu mają powstać 2 demonstratory technologii i 7 prototypów nowego myśliwca. AMCA ma odpowiadać charakterystykami myśliwcom 5. generacji. Seryjne samoloty miałyby zastąpić przede wszystkim obecnie używane SEPECAT Jaguar i Dassault Mirage 2000. Indyjskie wojska lotnicze miałyby kupić ok. 250 AMCA.

A.K. Gosh z ADA ujawnił planowane kierunki rozwoju AMCA. Kokpit ma tworzyć specjalne środowisko pracy dla pilota dzięki rozbudowanemu systemowi wyświetlaczy i wskaźnikowi nahełmowemu. W jego tworzeniu mają uczestniczyć prywatne przedsiębiorstwa zatrudniające najlepszych - znanych na całym świecie - informatyków. Awionika ma być oparta na rozproszonej, inteligentnej architekturze czujników, procesorów i mechanizmów wykonawczych połączonych zwielokrotnionymi łączami światłowodowymi. Napędy elektryczne i hydrauliczne mają zostać zastąpione mechanizmami elektro-hydrostatycznymi. Zamiast czujników mechanicznych pojawią się systemy optyczne i laserowe.

ADA zajmuje się także identyfikowaniem technologii dla myśliwców kolejnej, 6. generacji. P.S. Subramanyam mówił o tym w prezentacji Technological Challenges in Future Fighter Aircraft podczas Aviation Conclave w Hyderabadzie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.