Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rekord elektrycznego Cri Cri

Lotnictwo cywilne, 01 grudnia 2010

Napędzany silnikami elektrycznymi zmodyfikowany samolot Cri Cri - E-Cristaline pobił rekord prędkości w tej kategorii. Wynosi on teraz 262 km/h.

Dotychczasowy rekord prędkości samolotu z napędem elektrycznym należał do Włochów. Został przez nich pobity w 2009 i wynosił 155 mph. Teraz rekord należy do francuskiego pilota Huguesa Duvala i zelektryfikowanego superlekkiego MC15E Cri Cri E-Cristaline (rej. F-PZTU) i wynosi 262 km/h (162,44 mph). Został pobity w czasie zlotu na lotnisku Cergy-Pontoise i zaaprobowany przez Aero-club de France.

Napędzany silnikami elektrycznymi E-Cristaline został zbudowany na bazie Cri Cri przez spółkę Electravia. To ona dostarczyła silniki GMPE 104 o mocy 35 KM napędzające śmigła e-Props o średnicy 83 cm i masie 370 g, zoptymalizowane do rekordowego lotu. Według przedstawicieli Electravia, ich moc wystarcza do rozpędzenia samolotu do prędkości 220 mph. Nie pozwala jednak na to wytrzymałość konstrukcji samolotu. Ta pozwala na uzyskanie prędkości 161 mph. Rekord przekroczył minimalnie to ograniczenie przy mocy silników zredukowanej do 25 KM.

Rekord został pobity 6 września, ale nie został szeroko rozpropagowany wobec akcji promocyjnej europejskiego koncernu EADS. Jego Green Cri Cri został zbudowany na bazie tego samego samolotu amatorskiego i oblatany kilka dni wcześniej - 2 września 2010 (Oblot elektrycznego Cri Cri, 2010-09-06). Green Cri Cri jest napędzany 4 silnikami o mocy po 15 KM. Pozwalają one na uzyskanie prędkości maksymalnej równej 141 mph (227,4 km/h).

Electravia z Saint Pierre d'Argencon (Hautes-Alpes) zbudowała pierwszy na świecie w pełni funkcjonalny samolot elektryczny Electra. Został on oblatany 23 grudnia 2007.

Konstruktorami E-Cristaline są Anne Levrand, Christian Vandamme i Jeremie Bulatti. Samolot w pierwotnej wersji może latać z prędkością 220 km/h przez 15 minut. Z nowymi śmigłami i zoptymalizowanymi silnikami udało się ten czas przedłużyć dwukrotnie. Masa pustego E-Cristaline z akumulatorami litowo-polimerowymi o pojemności 3 kWh wynosi 110 kg (oryginalny Cri Cri jest o 20 kg lżejszy).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.