Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ostatni jugosłowiański S-55-7

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 09 grudnia 2010

Nieopodal serbskiego miasteczka Sevojno, leżącego w zachodniej części kraju, odkryto szczątki śmigłowca S-55-7 (wersji ZOP), należącego ongiś do sił zbrojnych Jugosławii.

Zdjęcie: Igor Bozinovski

Znajdujący się w bardzo złym stanie kadłub śmigłowca znaleziono porzucony nieopodal drogi Pozega - Uzice. Nadal widoczne są na nim oznaczenia wojsk lotniczych Jugosławii i numer boczny 11905.

W 1959 Belgrad odebrał 6 śmigłowców Westland Whirlwind HAS.7, napędzanych silnikami tłokowymi Alvis Leonides Majo 755/1 Mk 155, które otrzymały rodzime oznaczenie S-55-7. Dwa z nich dostarczono w całości, a dwa kolejne - bez silników, natomiast pozostała para dotarła rozmontowana na zespoły, które następnie złożono w zakładach SOKO w Mostarze, gdzie produkowano na licencji cywilne S-55-5.

Jugosłowiańskie S-55-7 były przystosowane do przenoszenia jednej torpedy. Co najmniej dwa z nich wyposażono w metalowe pływaki, umożliwiające wodowanie, podobnie jak jeden transportowy S-55-5, należący do wojsk lotniczych. Odnaleziony S-55-7 miał klasyczne podwozie stałe i wciągarkę, pozwalającą na wykonywanie misji poszukiwawczo-ratowniczych.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.