Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pogosjan prezesem OAK

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 01 lutego 2011

Prezydent FR zdecydował o zwolnieniu Aleksieja Fiedorowa z funkcji prezesa OAK. Na jego miejsce został mianowany Michaił Pogosjan.

O decyzji prezydenta Dmitrija Miedwiediewa poinformował jego asystent Arkadij Dworkowicz. On też powiedział, że miejsce Aleksieja Fiedorowa zajmie Michaił Pogosjan (na zdjęciu po lewej). Jego kandydaturę musi jeszcze zatwierdzić Rada Dyrektorów OAK, ale to tylko formalność. Posiedzenie Rady zaplanowano na 3 lutego.

Dymisja szefa OAK była jedną z kilku związanych z małą innowacyjnością rosyjskich przedsiębiorstw. Zmiany zapowiedział wczoraj sam Miedwiediew, który zarzucił szefom państwowych korporacji, że przeznaczają zbyt mało środków na badania i rozwój. Jedną z nich okazała się OAK (Obiediniennaja awiastroitielnaja korporacja, inne to - według rosyjskich mediów - m.in. Rosnieft, MRSK, Sowkomfłot i Aerofłot).

Sama OAK broni się twierdząc, że przeznacza na badania i rozwój więcej niż koncerny zachodnie. Według danych Ministerstwa rozwoju gospodarczego, OAK w 2010 przeznaczyła na prace b+r 9,8% zysków. W tym samym czasie - według OAK (Centrum OAK w Żukowskim, 2008-03-19) - Boeing przeznaczył w tym samy czasie 6,2%, a EADS 6,4% zysków. Oczywiście, nominalnie to znacznie większe kwoty niż wydatki Rosjan.

O możliwej dymisji Fiedorowa media spekulowały już dawno. W 2009 OAK ostro krytykował sam premier Władimir Putin. Oceniał, ze wiele kontraktów koncernu jest deficytowych. Wiele do życzenia pozostawiała też jakość samolotów produkowanych przez OAK. Przykładem wielokrotnie przytaczanym przez Putina i innych wysokich rangą urzędników państwowych był pasażerski Tu-204, którego produkcję zamierzano przerwać (Koniec samolotów spod znaku Tu?, 2010-10-30).

Według nieoficjalnych informacji, Aleksiej Fiedorow (rocznik 1952) sam zamierzał podać się do dymisji. Według jego współpracowników, miało to jednak nastąpić dopiero w listopadzie, gdy kończyła się aktualna kadencja. Fiedorow pozostawał prezesem OAK od początku istnienia korporacji, czyli od 2006. Udało mu się doprowadzić do anulowania starych długów producentów wchodzących w skład OAK i uzyskania środków na nowe programy. To z jego inicjatywy ruszył program budowy samolotu pasażerskiego średniego zasięgu MS-21.

Michaił Pogosjan (ur. w 1956) jest wiceprezesem OAK (od 2007) oraz prezesem AWPK Suchoj (zmienił na tym stanowisku Fiedorowa w 1998) i RSK MiG (od stycznia 2009, Szef AHK Suchoj dyrektorem RSK MiG, 2009-01-11). W tych spółkach powstały praktycznie wszystkie nowe samoloty, wyprodukowane przez rosyjski przemysł lotniczy, od różnych modyfikacji Su-30 do myśliwca nowej generacji T-50 (PAK FA oblatany, 2010-01-29), a także samolot pasażerski SuperJet. Rosyjscy analitycy spekulują, że dodatkowe środki na jego rozwój zostaną pozyskane kosztem likwidacji programu MS-21 (Przychody Irkuta przekroczyły miliard dolarów, 2008-03-13).

Dziennik Kommiersant twierdzi, że decyzje o zdymisjonowaniu Fiedorowa prezydent Miedwiediew podjął 2 tygodnie temu w czasie wizyty w Jordanii. Tam usłyszał skargi na to, że rosyjscy producenci od 5 lat nie potrafią się wywiązać z dostaw 2 samolotów transportowych Ił-76MF (Jordania zamówiła je latem 2005 w czasie moskiewskiego salonu MAKS, po ok. 50 mln USD każdy). Choć OAK nie miała z tym nic wspólnego, to Fiedorow musiał się tłumaczyć z niepowodzenia. Producent Ił-76MF - TAPOiCz z Uzbekistanu dopiero ma wejść w skład koncernu.

TAPOiCz przeżywa poważne problemy finansowe i nie wywiązuje się z wielu kontraktów. Pierwszy Ił-76MF dla Jordanii przechodzi dopiero próby w locie. Ma zostać dostarczony odbiorcy w br. Drugi samolot jest montowany.

Na niekorzyść Fiedorowa miały też przemawiać problemy z prezydenckim Tu-214PU. Został on dostarczony w 2010. Już po pierwszym locie nowym samolotem i zauważeniu braków, Miedwiediew zażądał dymisji prezesa OAK, ale ostatecznie pozwolił na jego pozostanie na stanowisku. Kozłem ofiarnym został wówczas konstruktor generalny Tupolewa Igor Szewczuk. Zwolniono go 29 grudnia 2010. 6 stycznia 2011 Szewczuk zmarł.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.