Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Amunicja dla EFSS

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 03 lutego 2011

US Marine Corps zamówiła w ostatnim dniu stycznia amunicję PERM dla moździerzy holowanych kalibru 120 mm systemu Expeditionary Fire Support System (EFSS).

Holowany moździerz zapewni możliwość rażenia celów na dystansach do 8,2 km - przy zastosowaniu amunicji klasycznej - 13 km (z gazogeneratorem) i 17 km z amunicją PERM / Zdjęcie: USMC

Moździerze M327 stanowią rdzeń 120mm Expeditionary Fire Support System (EFSS) i mają wzmocnić siłę ognia jednostek Marines - do tej pory wykorzystujących jedynie moździerze M224 kalibru 60 mm i M252 kalibru 81 mm. Nowa broń, wraz z lekkimi haubicami holowanymi M777 (LW155) kalibru 155 mm i wyrzutniami pocisków rakietowych HIMARS, ma tworzyć nową triadę wsparcia artyleryjskiego.

M327 bazują na francuskich MO 120 RT, TDA Armaments, należącą do Thales Group, jest zarówno dostawcą podstawowych technologii, jak i gwintowanych luf, zapewniających wyjątkową celność.

Prace nad pozyskaniem nowoczesnego moździerza, wpiętego w sieciocentryczny system dowodzenia, rozpoczęto w USMC w latach 1990, koncentrując się na wariancie holowanym i samobieżnym. Ta druga konstrukcja, osadzona na transporterze rodziny LAV, rozwijana była przez Lockheed Martina. Budowę pierwszego zestawu powierzono General Dynamics - Ordnance and Tactical Systems (GD-OTS), zawierając z tym przedsiębiorstwem w 2004 umowę o dostawach 66 moździerzy i 650 lekkich ciągników ITV, wykorzystujących podzespoły klasycznego jeepa M151. Wartość tego ramowego, 6-letniego kontraktu wyniosła 296 mln USD. Cały program miał pochłonąć 650 mln, plus 140 mln na finansowanie prac badawczo-rozwojowych.

Program napotkał na poważne problemy, głównie za sprawą zbyt długiego czasu wystrzelenia pierwszego pocisku oraz minimalnej osłony załogi w samochodzie ITV, szczególnie przeciw minom. Kwestię tę podjęto dopiero po doświadczeniach z Iraku i Afganistanu, ostatecznie jednak zdecydowano się pozostać przy wymogu wysokiej mobilności i zdolności do przewozu całego zestawu na pokładzie samolotów hybrydowych MV-22 Osprey. Problemem okazała się również wysoka cena za ITV, znacznie przekraczająca 250 tys. USD za egz. (pierwotnie kalkulowano 95 tys.), głównie z powodu skomplikowanego zawieszenia, układu kierowniczego i krótkiej serii produkcyjnej.

Zamówienie z 2004 zostało w ciągu ostatnich lat wykonane (zobacz również: Zamówienie na seryjne EFSS). Jednym z ostatnich zadań było opracowanie precyzyjnej amunicji, zdolnej do osiągnięcia celów na dystansie do 17 km i średnim rozrzucie mniejszym niż 20 m. Zadanie to wykonała GD-OTS, która stworzyła z francuską TDA i podmiotami niemieckimi spółkę joint-venture. Opracowała ona pociski PERM, spełniające wymagania USMC.

31 stycznia bieżącego roku Marines podpisali umowę o wartości 198,7 mln USD, na dostawy seryjnych pocisków. Zakończą się one w 2016. Połowa sumy trafi do francuskich zakładów TDA.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.