Amerykańska Sonex Aircraft rozpoczęła w tym tygodniu zbieranie zaliczek na poczet dostaw zestawów do samodzielnego montażu jednomiejscowego samolotu Onex.
Sonex Aricraft to producent samolotów do samodzielnego montażu: dwumiejscowych Sonex, Waiex oraz jednomiejscowego motoszybowca Xenos (zobacz: Sonex oferuje częściowo zmontowane zestawy, Lot elektrycznego Waiexa).
Samoloty występują w dwóch podstawowych wariantach, ogólnym i akrobatycznym. W tym drugim wypadku zostały przystosowane do przeciążeń od -3 do +6 g. Napędzane są silnikami o mocy 80-120 KM, zapewniających prędkość przelotową 250-280 km/h na wysokości ok. 2700 m. Maksymalna masa startowa wynosi 500 kg.
Najnowsza konstrukcja spółki, jednomiejscowy, aluminiowy Onex ma masę startową zredukowaną do 385 kg. 80-konny silnik AeroVee zapewnia lepsze osiągi, niż w przypadku większych maszyn producenta. Maksymalna, nieprzekraczalna prędkość wynosi 350 km/h, o ponad 30 km/h więcej, niż w przypadku Sonexa.
Zestaw do samodzielnego montażu będzie również tańszy. Części do budowy płatowca Sonexa kosztują 14,5 tys. USD. W przypadku samolotu jednomiejscowego cena wyniesie 13 tys. USD. Wszystkie podzespoły do budowy, łącznie z silnikiem, w przypadku większych maszyn pochłaniają średnio 25 tys. USD. Dla Onexa wartość ta nie powinna przekroczyć 20 tys.
Prototyp samolotu odbył swój pierwszy lot 27 stycznia bieżącego roku. Obecnie trwa proces testowania maszyny. Wyniki prób są na tyle obiecujące, że 15 marca spółka rozpoczęła zbieranie zaliczek na zestawy do montażu. Potencjalnych klientów jest ok. 1300 - tylu wyraziło wstępne zainteresowanie, przez subskrybowanie informacji o rozwoju konstrukcji.
Pierwsze elementy płatowca mają być gotowe do wysyłki jeszcze wiosną, zaś wszystkie części - w połowie roku.