W czasie pobytu w zakładach Uzina Automecanica Moreni, rumuński minister obrony zainicjował program rozwoju nowoczesnego transportera opancerzonego 8x8.
Minister Gabriel Oprea zainicjował 17 marca narodowy program budowy transportera 8x8. Wybór miejsca ogłoszenia tego przedsięwzięcia nie był przypadkowy. Uzina Automecanica Moreni (zakład koncernu CN Romarm, odpowiednika naszego Bumaru), to miejsce, gdzie powstały i produkowano transportery rodziny TAB, a więc pojazdy, oparte na sowieckich BTR-60, -70 i -80, jak również pojazdy w konfiguracji 6x6 i 4x4 oraz ciężarówki wojskowe.
Szef rumuńskiego resortu obrony poinformował, że w ramach wzmacniania potencjału narodowego przemysłu obronnego, władze zdecydowały się na opracowanie nowej konstrukcji od podstaw, bazując na doświadczeniu m.in. pracowników zakładów z Moreni.
Z drugiej jednak strony - mając w świadomości słabość lub w ogóle brak krajowych dostawców wielu podzespołów - Oprea zaznaczył, że nowy projekt otworzy drogę do szerokiej współpracy, szczególnie z podmiotami z krajów UE i NATO, przyczyniając się do integracji z tymi organizacjami.
Według ministra, bezpośrednim impulsem do zainicjowania prac badawczo-rozwojowych są straty, ponoszone w czasie misji zagranicznych. Do tej pory w incydentach bojowych życie straciło 15 rumuńskich żołnierzy.
W czasie uroczystości nie ujawniono szczegółów wykonania programu. Bazując jednak na liczbie aktualnie wykorzystywanych operacyjnie transporterów ośmiokołowych (TAB B33 Zimbru, TAB-77, TAB-71, Piranha), można przypuszczać, że całkowite zapotrzebowanie wyniesie ok. 600 egz., co czyni opłacalną próbę stworzenia własnej konstrukcji.