Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rumuński KTO

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 24 marca 2011

W czasie pobytu w zakładach Uzina Automecanica Moreni, rumuński minister obrony zainicjował program rozwoju nowoczesnego transportera opancerzonego 8x8.

Wizycie ministra w zakładach w Moreni towarzyszyły pokazy pływalności dwóch prototypów transporterów Saur, czyli kolejnych odmian rumuńskich wozów, opartych na sowieckim BTR-80 i opracowanych w latach 2007-2008. Mimo, że zapewniono w nich względnie wysoki poziom ochrony balistycznej (STANAG 4569 Level 4) i odporności na wybuchy min z ładunkiem 6 (pod kadłubem) i 8 (pod kołem) kg trotylu, do wsparcia misji w Iraku i Afganistanie zakupiono 31 bardziej nowoczesnych transporterów Mowag Piranha IIIC

Minister Gabriel Oprea zainicjował 17 marca narodowy program budowy transportera 8x8. Wybór miejsca ogłoszenia tego przedsięwzięcia nie był przypadkowy. Uzina Automecanica Moreni (zakład koncernu CN Romarm, odpowiednika naszego Bumaru), to miejsce, gdzie powstały i produkowano transportery rodziny TAB, a więc pojazdy, oparte na sowieckich BTR-60, -70 i -80, jak również pojazdy w konfiguracji 6x6 i 4x4 oraz ciężarówki wojskowe.

Szef rumuńskiego resortu obrony poinformował, że w ramach wzmacniania potencjału narodowego przemysłu obronnego, władze zdecydowały się na opracowanie nowej konstrukcji od podstaw, bazując na doświadczeniu m.in. pracowników zakładów z Moreni.

Z drugiej jednak strony - mając w świadomości słabość lub w ogóle brak krajowych dostawców wielu podzespołów - Oprea zaznaczył, że nowy projekt otworzy drogę do szerokiej współpracy, szczególnie z podmiotami z krajów UE i NATO, przyczyniając się do integracji z tymi organizacjami.

Poglądowy rysunek nowego, rumuńskiego transportera. Zwraca uwagę bezzałogowa wieża, podobna do rozwiązań izraelskich. Rumuni mają już bogate doświadczenia we współpracy z przemysłem specjalnym tego kraju, można jednak przypuszczać, że kwestia uzbrojenia pojazdu nie została jeszcze przesądzona. Wiadomo jedynie, że nowy pojazd ma dać skokową poprawę we wszystkich obszarach, od siły ognia, przez ochronę załogi i przeżywalność na polu walki, po kwestie łączności i dowodzenia, w porównaniu do obecnie wykorzystywanych transporterów / Zdjęcia: Valentin Ciobîrcă, MO Rumunii

Według ministra, bezpośrednim impulsem do zainicjowania prac badawczo-rozwojowych są straty, ponoszone w czasie misji zagranicznych. Do tej pory w incydentach bojowych życie straciło 15 rumuńskich żołnierzy.

W czasie uroczystości nie ujawniono szczegółów wykonania programu. Bazując jednak na liczbie aktualnie wykorzystywanych operacyjnie transporterów ośmiokołowych (TAB B33 Zimbru, TAB-77, TAB-71, Piranha), można przypuszczać, że całkowite zapotrzebowanie wyniesie ok. 600 egz., co czyni opłacalną próbę stworzenia własnej konstrukcji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.