Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

MaxxPro Dash w PKW-A

Wojska lądowe, 31 marca 2011

Od połowy marca żołnierze Polskich Sił Zadaniowych w Afganistanie wykorzystują kilkanaście samochodów patrolowych MaxxPro Dash, o lepszych własnościach trakcyjnych, niż standardowe MaxxPro.

MaxxPro (po lewej) i wyższy MaxxPro Dash. Widoczne różnice w zawieszeniu. Nowe, niezależne i o większym skoku, zapewnia mniejszy promień skrętu i możliwość poruszania się w terenie. Starszy model ma zdecydowanie gorsze charakterystyki trakcyjne i w zasadzie przeznaczony jest do poruszania się po drogach utwardzonych

MaxxPro Dash trafił do polskiego kontyngentu w Afganistanie na mocy decyzji władz amerykańskich z ubiegłego roku. 26 maja 2010 US Marine Corps Systems Command zamówiło w Navistar 80 samochodów tego modelu dla 5 państw sojuszniczych, których wojska wchodzą w skład ISAF. Jednym z nich jest Polska, która wypożyczyła 20 wozów (zobacz: MaxxPro Dash dla PKW-A).

Wóz obsługuje 3-osobowa załoga (dowódca, kierowca oraz strzelec) i przewozi 4 żołnierzy desantu. Dysponują oni wstrząsoodpornymi fotelami, posiadającymi czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, systemem łączności wewnętrznej i klimatyzacją. MaxxPro Dash wyposażono również w system zakłócający Symphony, system lokalizacji wojsk własnych Blue Force Tracker oraz szereg urządzeń łączności, zarówno amerykańskiej i polskiej

Nowe pojazdy zostały wyposażone w zawieszenie DXM produkcji Hendrickson Truck Suspension Systems and AxleTech International. Mają również nieznacznie większą szerokość, długość i wysokość. Dzięki temu osiągnięto większy prześwit, kąty natarcia i zejścia, jak również głębokość pokonywanych bez przygotowania przeszkód wodnych. Wiąże się to z nieznacznym zwiększeniem masy pojazdu o ok. 1,5 t, co skompensowano jednak wzrostem ładowności.

Zmiany miały na celu poprawę własności trakcyjnych, największej słabości samochodów patrolowych klasy MRAP, która dawała się już we znaki w Iraku (zobacz: Słabości MRAP).

Nowe pojazdy PKW Afganistan, zaraz po dostawie / Zdjęcia: Artur Weber/PKW Afganistan

MaxxPro Dash, zaliczające się już w istocie do nowej kategorii M-ATV, będzie dopełniał paletę minoodpornych pojazdów opancerzonych PKW Afganistan, składającą się do niedawna z transporterów Rosomak oraz samochodów MRAP: MaxxPro i Cougar.

Przed dostarczeniem pojazdów do Ghazni, w bazie sił koalicyjnych w Bagram 20 polskich żołnierzy uczestniczyło w kursie kierowców na MaxxPro Dash. Podczas tygodniowego, 40-godzinnego szkolenia żołnierze zapoznali się z pojazdem, jego wyposażeniem i systemami oraz realizowali praktyczną naukę jazdy.

Na podstawie informacji Artura Werbera/PKW Afganistan


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.