Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Fonet na próbach w Indiach

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 stycznia 2008

Podczas ostatniego spotkania polsko-indyjskiej Mieszanej Grupy Roboczej ds. Współpracy w Dziedzinie Obronności strona indyjska podała do wiadomości fakt współpracy pomiędzy przedsiębiorstwem WB Electronics i lokalnym partnerem przy przygotowaniu systemu łączności do indyjskich wozów pancernych.

Fonet z WB Electronics / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Celem jest uczestnictwo w przetargu, którego wymagania (RFP) ogłoszono na początku 2007, zapraszając 11 firm indyjskich. Można przypuszczać, że większość z nich złożyła oferty na urządzanie opracowywane wspólnie z partnerem bardziej doświadczonym w technice interkomów cyfrowych.

Podczas trwających obecnie na poligonie w Patiala w stanie Pendżab prób poligonowych, rozpoczętych 7 stycznia 2008, indyjskie wojska lądowe rozpoczęły testy polskiego systemu łączności wewnętrznej załóg wozów bojowych Fonet z WB Electronics, który w Indiach oferowany jest jako DAVIS (Digital Armoured Vehicles Intercom System). DAVIS został dostosowany do wymagań armii indyjskiej razem z oddziałem w Chennai lokalnego partnera polskiej spółki - państwowego koncernu elektronicznego BEL (Bharat Electronics Limited), specjalizującego się w elektronice wojskowej.

Polsko-indyjski duet nie jest jedynym z ubiegających się o ogromny kontrakt na modernizację systemów łączności wewnętrznej załóg większości pojazdów bojowych sił zbrojnych Indii. Do gry o zamówienie dotyczące 7000 zestawów, które mają zostać dostarczone w okresie 2 lat, zgłosiło się ostatecznie co najmniej 8 spółek lub zespołów. Wiadomo, że z polsko-indyjską grupą i DAVIS-em konkuruje izraelski Tadiran (występujący razem z lokalnym partnerem, prywatnym HBL), indyjska Alpha DesignTechnologies, oferująca brytyjski system Rovis Cheltona, a także Thales, razem z gigantycznym koncernem hinduskim Larsen & Toubro.

Regulamin prób i przetargu nakazuje, że wszyscy, którzy zgłosili się do rywalizacji, mają od 7 stycznia 2008, w okresie 15 dni, dostarczyć swoje urządzenia do testów w Patiala. Indyjska armia wymaga, aby przekazano jej do prób zestawy łączności wewnętrznej do instalacji na siedmiu typach pojazdów. W ocenie systemów biorą udział załogi wozów. Pojazdy to m.in. czołgi T-72, T-90, polskie wozy pomocy technicznej WZT-3, bojowe wozy piechoty BMP-2, przeciwlotnicze ZSU- 23-4 Szyłka i wozy rakietowego systemu przeciwlotniczego Osa. Przyszły użytkownik życzy sobie, aby wybrany system łączności wewnętrznej w jak najmniejszym stopniu ingerował w obecną instalację modernizowanych pojazdów, nie wymagał większych przeróbek i stosowania innych niż standardowe źródeł zasilania. Najważniejsze jest jednak wymaganie, aby całą operację wymiany starego na nowy system łączności wewnętrznej można było wykonać w jednym wozie w 8 godzin, w warunkach polowych.

Testy rozpoczęła prezentacja pracy oferowanego systemu poza pojazdem i sprawdzenie spełnienia opisanej w wymaganiach funkcjonalności systemu. Potem, w 24 godziny należało zainstalować urządzenia w BMP-2, uważanym za jeden z najbardziej hałaśliwych pojazdów opancerzonych. Po dwudniowym szkoleniu, pojazd przejmują indyjscy pancerniacy, którzy mają odbyć wszechstronne próby poligonowe, a następnie przekazać swoje opinie i sporządzić raport. Taka sama procedura dotyczyć będzie kolejnych typów pojazdów.

Według założeń, próby poligonowe w Patiala potrwają do marca 2008. Potem wyselekcjonowane wyroby mają przejść badania laboratoryjne. W ramach badań dokonywane będzie sprawdzenie spełnienia odpowiednich norm, zgodnie z MIL-STD oraz wymagającymi standardami indyjskimi. Następnie rozpocznie się faza rozmów ofertowo-kontraktowych. Ta przewidziana jest do połowy 2008. Wybór finalistów - i w końcu zwycięzcy - przewidywany jest w drugiej połowie bieżącego roku.

Termin prowadzonych aktualnie badań był wielokrotnie opóźniany na życzenie niektórych biorących w przetargu udział firm, które uzasadniały prośbę brakiem gotowości. Teraz jednak procedury nie da się zatrzymać, mimo że nie wszystkie zespoły oferentów stawiły się na badania. Według powszechnej opinii intencją indyjskiej armii jest szybkie wyłonienie triumfatora przetargu, aby jak najszybciej rozpocząć operację modernizacji całej, wielotysięcznej floty wozów bojowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.