Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indyjski program pancerny

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 20 maja 2011

Indie rozpoczęły wstępne prace nad czołgiem nowej generacji i produkują względnie nowoczesne Arjuny i T-90S. Równocześnie jednak planują modernizację, w tym wiekowych T-55.

Indyjskie T-55 mają czasy chwały dawno za sobą. Prawdopodobnym jest jednak, że pozostaną gotowe do służby jeszcze przez długie lata

W czasie wczorajszej VIII Międzynarodowej Konferencji i Wystawy Nowoczesne technologie dla bezpieczeństwa kraju i jego granic (zobacz: Zmiany w NATO, kryzys i terroryzm), emerytowany mjr. gen. Anukul Chandra przedstawił główne założenia rozwoju indyjskich wojsk lądowych.

Odnośnie sprzętu formacji pancernych i zmechanizowanych, zmiany można streścić jednym określeniem: wielka modernizacja. Faktem jest, że Indie rozpoczęły już prace nad nowym czołgiem podstawowym, trwają również dostawy Arjunów i T-90S, jednak wszystkie pozostałe wysiłki zmierzają ku odmłodzeniu posiadanych wozów bojowych.

Dotyczy to przede wszystkim floty prawie 2 tys. czołgów rodziny T-72. Gen. Chandra poinformował, że zmiany mają dotyczyć instalacji nowego power packa o mocy 1000 KM, zwiększenia celności, wzmocnienia pancerza, zmiany SKO i systemów łączności, dla umożliwienia wpięcia wozów w zautomatyzowany system dowodzenia.

Kierunek ten obrało wielu producentów T-72. Przykładem może być rodzimy PT-91M, uznawany za najbardziej zaawansowaną technicznie, seryjnie produkowaną odmianę siedemdwójki.

Indyjski generał poinformował również o planach modernizacji czołgów Arjun, rozwijanych od ponad 35 lat. Mimo dobrych opinii po finalnym etapie testów, okazało się, że chcąc uznać czołg za w pełni nowoczesny, koniecznym są zmiany systemów elektronicznych i przekazu danych, zainstalowanie systemu obrony aktywnej i przystosowanie działa do wystrzeliwania ppk (lub nawet wymiana armaty).

Informacje te również były znane (zobacz: Zamówienie na kolejne Arjuny). Prawdziwym zaskoczeniem była informacja o konieczności modernizacji obecnie produkowanych seryjnie... T-90S. Gen. Chandra powiedział, że wozy te mają ograniczone zdolności do walki w nocy i koniecznym jest zainstalowanie w pełni efektywnych systemów obserwacyjno-celowniczych.

Drugą niespodzianką była deklaracja woli modernizowania wiekowych T-55. Wozy te zostały już w przeszłości poddane w zakładach w Avadi głębokiej przebudowie. W większości czołgów oryginalną armatę D-10T kalibru 100 mm zastąpiono licencyjną, brytyjską L-7 kalibru 105 mm (w pozostałych zamontowano aluminiowe atrapy, imitujące kształt nowego działa, dla odróżnienia od pakistańskich T-55). Zmiany objęły również elementy układu zawieszenia i przeniesienia napędu. Zamontowano również większe, 1200-litrowe zbiorniki paliwa.

Generał poinformował, że Indie posiadają ok. 900 takich czołgów (powszechnie dostępne źródła informowały o 500-700 egz.). Dodał, że jego kraju nie stać na rezygnację z tak dużej floty pojazdów. Proponowany zakres zmian ma być podobny, do planowanego dla T-72. Można jednak przypuszczać, że przedsięwzięcie nie będzie priorytetowe. Część T-55 została już wycofana do rezerwy, a wcześniejsze informacje mówiły o planach przebudowania niezdefiniowanej liczby czołgów na ciężkie transportery.

Modernizacji mają zostać poddane również BWP-1 i BWP-2, których liczbę w jednostkach operacyjnych szacuje się na 1600, a przynajmniej kilkaset znajduje się w rezerwie. Ich przebudowa ma mieć głęboki charakter i objąć montaż mocniejszych silników, układów przeniesienia napędu, uzbrojenia (w przypadku BWP-1), systemów obserwacyjnych, łączności i SKO.

W związku z podobnymi przedsięwzięciami, podejmowanymi w poprzednich latach w Polsce, gen. Chandra zachęcał obecnych na konferencji przedstawicieli przemysłu do oferowania sprawdzonych już rozwiązań.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.