Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

70-letnie okręty

Marynarka wojenna, 01 czerwca 2011

US Navy planuje wydłużyć po raz kolejny okres wykorzystywania okrętów dowodzenia typu Blue Ridge, do 2039. Będą wtedy miały za sobą prawie 70 lat służby.

USS Blue Ridge to okręt o wyporności standardowej 13 tys. t i pełnej 19,6 tys. t oraz długości 194 m. Jego załogę stanowi 530 oficerów i marynarzy. Jednostka, uzbrojona w zestawy obrony bezpośredniej, wykorzystywana jest jako punkt dowodzenia operacjami połączonymi na Pacyfiku - jest okrętem flagowym 7. Floty. Ostatnio z pokładu drugiej jednostki, USS Mount Whitney, okrętu flagowego 6. Floty na Morzu Śródziemnym, dowodzono pierwszym etapem ataków na Libię / Zdjęcie: US Navy

USS Blue Ridge wszedł do służby w listopadzie 1970. Bliźniaczy USS Mount Whitney - trzy miesiące później. Na ich pokładzie mieszczą się specjalistyczne systemy dowodzenia operacjami wszystkich rodzajów sił zbrojnych. Podstawowym przeznaczeniem jest umożliwienie sprawnego kierowania operacjami desantowymi. Jednostki zachowały jednak zdolność do przewozu i desantowania do 700 żołnierzy - jednak bez ciężkiego sprzętu.

Kolejne plany zastąpienia ich nowymi jednostkami były zarzucane. Zakładano w związku z tym utrzymanie ich w służbie do 2029. Jednak w planie rozwoju marynarki wojennej na najbliższe 30 lat, przesłanym do Kongresu USA w połowie maja, okres ten wydłużono do 2039. Oznacza to, że okręty typu Blue Ridge mogą pobić rekord użytkowania w US Navy. Większość amerykańskich jednostek służy od 35 do 50 lat - w tym ostatnim przypadku chodzi o duże lotniskowce.

Plan przekazany parlamentarzystom zakłada do 2041 otrzymanie 275 nowych okrętów, łącznie z kilkoma szybkimi okrętami transportowymi, opłacanymi z budżetu wojsk lądowych.

Wśród nich największą grupę stanowić będą fregaty LCS, przeznaczone do działań na wodach przybrzeżnych. US Navy definitywnie zrezygnowała natomiast z niszczycieli nowego typu, koncentrując się w zamian na coraz to nowych odmianach USS Arleigh Burke (DDG-51), które mają być budowane aż po 2041, stając się potencjalnie najdłużej na świecie produkowanym okrętem jednego typu.

Dowództwo US Navy zrewidowało również plany, dotyczące wymiany okrętów desantowych i pomocniczych. Nowe jednostki powinny wchodzić z reguły do służby nieco później, niż wcześniej planowano lub w nieznacznie mniejszej liczbie. Zamierzenia, dotyczące pozostałych, podstawowych typów okrętów pozostały bez zmian.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.