Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Shiba przeciw minom

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 03 czerwca 2011

W AMZ-Kutno realizowany jest - w konsorcjum z WAT i WITI - kolejny, po wchodzącej do produkcji Topoli-S (pojazd dla patroli saperskich i rozminowania) i przyszłym Hipopotamie - projekt skierowany potencjalnie dla Szefostwa Inżynierii WP. Pierwszy pojazd, który jest już testowany to PRRD Shiba.

Pojazd o długości 8,7 m, szerokości 2,5 m i wysokości 2,88 m jest wyposażony w system klimatyzacyjny, filtrowentylację z aktywnym filtrem węglowym, system gaśniczy silnika i górny właz z możliwością blokowania klap

Projekt jest realizowany w przez AMZ w konsorcjum z Wojskową Akademią Techniczną z Warszawy i Wojskowym Instytutem Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia i w ramach projektu rozwojowego, finansowanego z funduszy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Obejmuje grupę pojazdów dla plutonu rozminowania. Pierwszym, najbardziej awangardowym, jest poddawany już pierwszym próbom zakładowym Pojazd Rozminowania i Rozpoznania Dróg (PRRD) Shiba (Shiba to rasa małych psów, rodzaj szpiców azjatyckich).

Shiba to pojazd koncepcyjnie zbliżony do klasycznego południowoafrykańskiego Meerkat/Husky czy opracowanego pod sztandarem MBDA dla armii francuskiej pojazdu VDM (Véhicule Détecteur de Mines) zestawu SOUVIM 2 (Système d'OUVerture d'Itinéraire Miné). Mający masę 8600 kg Shiba ma być elementem powstającego ugrupowania plutonu rozminowania, w którego skład wchodzić powinny także pojazdy przeznaczone do niszczenia lub usuwania min i ładunków improwizowanych i prawdopodobnie oparte o już istniejące lub powstające pojazdy. Przystosowany do przewozu załogi w składzie dwóch osób (oraz ich wyposażenia) Shiba ma być nośnikiem indukcyjnego wykrywacza min (powstającego w WITI) i georadaru oraz nowego trału naciskowego.

Zastosowano ochronę balistyczną na poziomie 4 STANAG 4569 i wysoką (zapewne rzędu Poziomu 4b) ochronę przeciwminową, acz w tym obszarze utrzymywana jest tajemnica. Prześwit wynosi 380 mm / Zdjęcia: AMZ-Kutno

Shiba bazuje na dalece zmodyfikowanym podwoziu Iveco Eurocargo (jeden z kolejnych pojazdów z plutonu rozminowania będzie prawdopodobnie oparty o samochód ciężarowy Iveco Eurotracker). Napędzany jest 6-cylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem Iveco Tector o mocy 279 KM (Euro V), współpracującym ze zsynchronizowaną skrzynią biegów (6+1), opcjonalnie zastępowalną przez skrzynię zautomatyzowaną lub automatyczną o 9 biegach. Zastosowano napęd stały na koła. Zbiornik paliwa ma objętość 200 l (opcjonalnie 280 l). Obecnie Shiba ma koła stalowe z oponami terenowymi (395/80 R20). Rozstaw osi wynosi 6,4 m, rozstaw kół 2,055 m dla osi przedniej i 2,045 m dla osi tylnej.

Projekt ma być zakończony do grudnia 2012. Prawdopodobnie próby plutonu w pełnej kompletacji prowadzone będą w połowie 2012.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.