Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prawa pasażerów

Lotnictwo cywilne, 13 czerwca 2011

Urząd Lotnictwa Cywilnego przypomniał o prawach pasażerów w przypadku odwołań i opóźnień lotów, względnie w sytuacji odmówienia wejścia na pokład samolotu.

Pasażerowie koczujący w poczekalni lotniska w Lizbonie, w czasie ubiegłorocznej erupcji islandzkiego wulkanu / Zdjęcie: washingtonpost.com

Kupując bilet lotniczy, pasażer zawiera z przewoźnikiem umowę, na mocy które może domagać się bezpiecznego i punktualnego przelotu w żądane miejsce. Często jednak nieświadomość możliwości prawnych powoduje, że podróżny nie korzysta ze swoich przywilejów.

Dlatego przed zbliżającym się okresem wakacyjnym ULC przypomniał reguły, wynikające z obowiązującego również w Polsce rozporządzenia Unii Europejskiej 261/2004.

Dokument ten stanowi, ze pasażer może występować przeciw liniom lotniczym w sytuacji odwołania i opóźnienia lotu lub odmowy przyjęcia podróżnego na pokład samolotu. We wszystkich tych przypadkach, jeżeli do zdarzeń doszło z winy przewoźnika (a nie np. pogody), a nie wywiązał się on ze swoich obowiązków wobec klientów, mogą oni wystąpić o odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 Euro, w zależności od długości trasy.

Jeżeli linie lotnicze chcą uniknąć wypłat, muszą spełnić szereg warunków. Gdy lot jest odwołany, pasażerowie powinni zostać o tym poinformowani nie później niż dwa tygodnie przed planowanym terminem, chyba, że zostanie im zaoferowany alternatywny plan lotu. Mają również prawo do zwrotu kosztu biletów (we wszystkich przypadkach w ciągu 7 dni).

Gdy mamy do czynienia z opóźnieniem, przewoźnik zobowiązany jest zapewnić pasażerom możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych i wysłania tyluż wiadomości faxem lub pocztą elektroniczną. Przy opóźnieniu ponad 5 h, klient może zrezygnować z lotu i powinien otrzymać zwrot pieniędzy za bilet. Przy wylocie następnego dnia, linia zobowiązana jest opłacić podróżnym hotel, wraz z transportem. Jeżeli pasażer dotrze na miejsce z opóźnieniem ponad 3 h, może wystąpić o odszkodowanie.

Podobne prawa przysługują pasażerowi, w przypadku odmowy wejścia na pokład. Przewoźnik musi w takiej sytuacji zapewnić dodatkowo swoim klientom posiłki i napoje, adekwatnie do czasu oczekiwania.

Rozpatrywaniem skarg zajmuje się w naszym kraju Komisja Ochrony Praw Pasażerów. W 2009 przyjęła ona 618, a w ubiegłym roku 604 wnioski. Niemal połowa z nich dotyczyła odwołania lotów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.