Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

BRS uratował życie

Lotnictwo cywilne, 29 czerwca 2011

26 marca, zaraz po starcie z lotniska w Holly Springs, przestał pracować silnik Cessny 182. Pilot z powodzeniem użył spadochronowego systemu ratunkowego (BRS), zamontowanego... przed lotem.

Właściciel, John Booh Farese na tle swojej Cessny 182 / Zdjęcie: wapt.com

Przyczyna poniedziałkowego wypadku nie jest jeszcze znana. Wiadomo jedynie, że wkrótce po starcie, na wysokości ok. 100 m, przestał pracować silnik. Pilot, znany w Mississippi adwokat, użył spadochronowego systemu ratunkowego.

Według jego relacji, Ballistic Recovery Systems (BRS) zadziałał prawidłowo, a spadochron zdążył rozwinąć się w 80%. To wystarczyło, by złagodzić skutki zderzenia z ziemią. Pilot odniósł obrażenia, jednak stosunkowo niegroźne.

W większości wypadków tego typu - przerwania pracy silnika w czasie startu - skutkiem jest całkowite rozbicie samolotu i śmierć lub ciężkie zranienie osób, znajdujących się w kabinie.

Zdarzenie było jednocześnie pierwszym przypadkiem wykorzystania BRS, zamontowanego w Cessnie 182. Co więcej, samolot Johna Booha Farese znalazł się Holly Springs, właśnie dla zainstalowania tego systemu. Feralny start był pierwszym z nowym urządzeniem.

Amerykańska BRS Aerospace produkuje kilka typów spadochronów hamujących, dla lekkich samolotów, od kontrukcji ultralekkich, po certyfikowane, z których największa jest właśnie Cessna 182. Zestaw dla tej maszyny ma masę 38 kg i kosztuje nieco ponad 20 tys. USD. Według informacji producenta, przy pomocy BRS uratowano już życie kilkuset osób (zobacz: Porozumienie Grob-BRS, Kolejny wypadek Cessny 162).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.