Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Negocjacja super kontraktu

Lotnictwo cywilne, 30 czerwca 2011

Według mediów, American Airlines prowadzi rozmowy z Airbusem i Boeingiem o zakupie 250 samolotów klasy A320/B737. Gdyby negocjacje zostały sfinalizowane, byłby to największy kontrakt w historii.

American Airlines wykorzystuje obecnie 128 samolotów rodziny B737. To poważny argument za dalszym kupowaniem maszyn tego typu / Zdjęcie: American Airlines

American Airlines jest jedną z największych linii lotniczych świata. W ubiegłym roku wykorzystywała 619 samolotów (nie licząc spółek zależnych), które przewiozły 105 mln pasażerów.

Ich zastępowanie jest najpoważniejszym problemem przewoźnika, podobnie jak innych amerykańskich linii lotniczych (zobacz: Stare, bo amerykańskie?). Kluczowym wyzwaniem była przy tym wymiana dużych samolotów, rodzin B767 i B757. American Airlines zamówiła jednak Boeingi 787-9 (42 egz. + 58 egz. w opcji), co zaspokoi potrzeby tego segmentu.

Obecnie linia rozpoczęła starania o wymianę floty MD-82 i MD-83. Rok temu posiadała ich 247 egz., przy czym najmłodsze mogą służyć do 2024. Zakup ich następców trzeba jednak rozpocząć już teraz.

Naturalnym dostawcą powinien być Boeing - wszystkie maszyny przewoźnika pochodzą z tego źródła. Jak ustalił The Economist Time, władze American Airlines rozpoczęły jednak rozmowy najpierw z europejskim Airbusem, wyrażając zainteresowanie A320neo, który zdominował ostatnie targi lotnicze na Le Bourget (zobacz: Rekord Airbusa). Dopiero po dwóch tygodniach linia zwróciła się do Boeinga i to bez informowania o wcześniejszych negocjacjach z Airbusem.

Rozmowy są we wstępnej fazie, stąd nie można przewidzieć ich zakończenia. Istotnym jest jednak, że gdyby zakończyły się sukcesem, zakup 250 samolotów pasażerskich stałby się nowym, światowym rekordem. Obecnie obowiązujący ustanowiono zaledwie kilka dni temu, pod Paryżem, kiedy AirAsia zamówiła u Airbusa 200 egz. A320neo. Po drugie, ewentualny sukces europejskiego koncernu stanowiłby kolejny przyczółek na amerykańskim rynku, zdominowanym przez Boeinga.

Pamiętać jednak należy, że w dotychczasowych transatlantyckich kontraktach miejscowe linie wybierały z reguły samoloty z amerykańskimi silnikami, co znacznie zmniejszało realną wartość importu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.