Wczoraj Boeing 787 ZA002 (drugi przedprototyp, znany z niedawnego pożaru na pokładzie), pomalowany w barwy linii All Nippon Airways (ANA), po raz pierwszy pojawił się w Azji. Ponad 3 lata po terminie przewidzianym umową.
ZA002 (Pożar Dreamlinera, 2010-11-10) wylądował na lotnisku Haneda w Tokio o 6:21 rano czasu lokalnego. Przyleciał do Japonii bezpośrednio z Seattle. Ponad tysiąc przedstawicieli mediów, pracowników ANA i fanów lotnictwa zgromadziło się, aby być świadkami tego wydarzenia.
Załogę samolotu stanowili piloci japońskiego przewoźnika - Masayuki Ishii i Masami Tsukamoto, oraz oblatywacze Boeinga - Mike Carriker, Heather Ross i Ted Grady. W nadchodzących dniach piloci ANA, razem z Amerykanami, będą latać Dreamlinerem na trasach japońskich, zgodnie z procedurami przewoźnika. Również mechanicy ANA i ekipy naziemne mają zdobyć doświadczenie w pracy przy tym samolocie w symulowanych warunkach eksploatacji.
Prace obsługowe oraz procedury operacyjne przeprowadzane będą w pięciu portach lotniczych - Tokio-Haneda, Osaka-Itami i Osaka-Kansai, Okayama i Hiroszima-Nishi. Inauguracyjny lot B787 ma odbyć się na trasie Haneda-Okayama albo Haneda-Hiroszima po rozpoczęciu dostaw, w sierpniu lub wrześniu bieżącego roku. ANA zamówiły 55 Dreamlinerów - 40 w wersji 787-8 i 15 787-9.
Opóźnienie dostaw nowych samolotów Boeinga przekracza 3 lata (4 lata opóźnienia Dreamlinera, 2011-05-03). Dreamlinery nie spełniają też obietnic dotyczących ekonomiki eksploatacji (Dreamlinery cięższe niż planowano, 2011-03-15).