Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwsze próby Tornado i FSTA

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 05 lipca 2011

Tankowiec Airbus Military A330 MRTT Future Strategic Transport Aircraft (FSTA) przeznaczony dla Royal Air Force przeprowadził pierwsze próby suchego kontaktu z myśliwcem Tornado.

Tornado RAF podczas suchego kontaktu z tankowcem FSTA / Zdjęcie: Airbus Military

Producent poinformował dziś o przeprowadzeniu na przełomie czerwca i lipca serii lotów A330 FSTA, w trakcie których przeprowadzono próby podejścia samolotu Panavia Tornado do tankowca i zetknięcia jego sondy z przewodem elastycznym, wysuwanym z zasobnika podskrzydłowego FSTA, jednak bez przetaczania paliwa (jest to tzw. suchy kontakt). Badania przeprowadzono na wysokości od 3050 m do 9150 m, przy prędkościach od 460 km/h do 600 km/h. Samoloty operowały z bazy RAF Boscombe Down. W próbach wziął też udział personel przedsiębiorstwa Qinetiq.

Royal Air Force (Królewskie Wojska Lotnicze) otrzymają do dyspozycji 14 Airbusów A330-200 MRTT w latach 2011 - 2016, które pozostaną w służbie przez następnych 27 lat. Całkowity koszt zakupu samolotów, ich wsparcia logistycznego, części zamiennych, obsługi bieżącej i technicznej oraz szkolenia załóg we wspomnianym okresie wynosić ma 13 mld GBP. A330-200 MRTT zastąpią dwa typy samolotów używane obecnie przez RAF - VC-10 i TriStary.

Dostawcą FSTA i wszelkich związanych z tym przedsięwzięć jest AirTanker Ltd., którego udziałowcami są Cobham (13,3%) - producent systemów przetaczania paliwa, Airbus Military (40%) - producent płatowca, Rolls-Royce (20%) - producent silników, Thales UK (13,3%) - dostawca awioniki, oraz VT Group (13,3%), zajmująca się logistyką. AirTanker Ltd. będzie właścicielem samolotów, odpowiedzialnym za ich obsługę bieżącą i techniczną oraz naprawy. Samoloty będą stacjonowały w bazie RAF Brize Norton i będą do dyspozycji RAF w pierwszej kolejności, na każde żądanie. Do obowiązków AirTanker Ltd. należeć ma zapewnienie zdolności samolotów do wykonywania stawianych im zadań poprzez pełną obsługę techniczną, zarządzanie flotą i lotami, obsługę naziemną oraz szkolenie załóg na nowoczesnych syntetycznych urządzeniach szkoleniowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.