Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowa wirówka w WIML

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 07 lipca 2011

19 września 2011 Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej ma oddać do użytku nowy symulator lotniczy - wirówkę przeciążeniową (High Performance Human Centrifuge).

Zainstalowana na 8-metrowym ramieniu gondola wirówki umożliwia  uzyskiwanie przeciążenia w osi Z w zakresie od -g3 do g16 z maksymalnym  gradientem przyrostu przeciążenia do 14,5 g/s. Dodatkowo żyroskopowe  zawieszenie gondoli zapewnia zadawanie przeciążeń również w osiach X i Y  odpowiednio w zakresie wartości ± g10 i ± g6 / Zdjęcie: WIML

Wirówka zainstalowana w WIML ma duże możliwości techniczne, operacyjne, treningowe i diagnostyczne. Urządzenie zostało zamówione 31 października 2008 na mocy kontraktu z austriacką spółką AMST-Systemtechnik.

Symulator przeznaczony jest do badania, szkolenia i treningu kandydatów na pilotów oraz pilotów samolotów wysokomanewrowych (bojowych, akrobacyjnych oraz sportowych), jak również do technicznych badań eksperymentalnych.

Wymienne  elementy gondoli wirówki umożliwiają funkcjonalne odwzorowanie  wyposażenia kokpitów podstawowych samolotów bojowych Sił Powietrznych,  tj. F-16 i MiG-29 / Zdjęcie: WIML

Wirówka przeciążeniowa ma możliwości treningowe między innymi w zakresie:

  • czynności przedstartowych;
  • lotów przyrządowych i nawigacji (nawigowanie i podejścia do lądowania według VOR, VOR/DME oraz TACAN, nawigowanie i podejścia do lądowania według NDB, procedury radiowe - obsługa urządzeń łączności, procedury lotów w warunkach nocnych, podejścia kontrolowane z Ziemi, podejścia według ILS, loty grupowe i nawigacja w trudnych warunkach pogodowych, użycie NVG);
  • wyprowadzania statku powietrznego z nietypowych położeń;
  • sytuacji awaryjnych (pożar silnika, uszkodzenie systemu sterowania, itp.);
  • zastosowania bojowego (przechwytywanie celów powietrznych, manewry obronne, użycie uzbrojenia itp.);
  • orientacji sytuacyjnej (5 profili);
  • dezorientacji przestrzennej (11 iluzji).

Wartości kontraktu WIML nie chciał ujawnić, zasłaniając się tajemnicą handlową, co przy zamówieniu z pieniędzy publicznych jest kuriozalne. Tymczasem zgodnie z oficjalnym, jawnym, dostępnym w Internecie ogłoszeniem o zawarciu kontraktu, opublikowanym 8 grudnia 2008, zamówienie miało wartość 46 807 962,67 zł netto (przed negocjacjami 49 180 327,87 zł netto).

Okoliczności zawarcia kontraktu budzą wiele wątpliwości. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie negocjacji z ogłoszeniem na dostawę odrzucono jako niespełniającą warunków ofertę spółki Enviromental Tectonics Corporation (współwłaściciela warszawskiej spółki ETC-PZL). Jej protest był odrzucony w lipcu 2008.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.