Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe życie Jaka-40?

Lotnictwo cywilne, 21 lipca 2011

W Rosji zapoczątkowany został program rewitalizacji samolotu komunikacji regionalnej Jak-40. Używane dotąd samoloty mają zostać wyremontowane i otrzymać nową awionikę. Rozważane jest wznowienie produkcji.

Głęboką modernizacją samolotu Jak-40 ma zająć się spółka z udziałem inwestorów chińskich i niemieckich. Żaden z jej udziałowców nie ma pakietu blokującego. Stojący na czele inicjatywy były szef Rosoboroneksportu (1994-1997), mniejszościowy udziałowiec spółki, gen. w st. spocz. Aleksandr Kotiełkin twierdzi, że projekt w fazie wstępnej pochłonie 385 mln USD, w tym 35 na przebudowanie i przebadanie trzech pierwszych samolotów, a 350 na wyposażenie zakładu, który będzie zajmował się seryjnie modernizacją. Projekt ma wsparcie Władimira Putina, który zwrócił się do WnieszEkonomBanku o jego wsparcie finansowe. Bank rozważa wydzielenie środków na program na zwykłych zasadach komercyjnych.

Jak-40 to mały samolot pasażerski komunikacji lokalnej o zasięgu praktycznym na poziomie 1500 km. Jego produkcję zakończono w ubiegłym roku. Wytwórnia w Saratowie, gdzie budowano te samoloty, zbankrutowała. W FR lata jeszcze 214 Jaków-40, kolejnych 80-100 jest przechowywanych w stanie niezdatnym do lotu. Według Kotiełkina, wszystkie te samoloty mogą być wyremontowane i zmodernizowane w ciągu 3-4 lat. Jego zdaniem, na bazie obecnej konstrukcji można zbudować samolot o resursie co najmniej 30 tys. godzin. Zmodernizowany Jak-40 będzie znacznie tańszy niż nowe, zagraniczne samoloty podobnej klasy, co powinno szczególnie atrakcyjne dla użytkowników rosyjskich. Na świecie samoloty tej klasy są używane jako dyspozycyjne, w lotnictwie pasażerskim uznano je za nieekonomiczne.

Jak-40 to jedyny samolot pasażerski na świecie, który może operować z lotnisk gruntowych. Ma bardzo krótki rozbieg i dobieg, nie wymaga też wyrafinowanego wyposażenia lotniskowego. Jego największą wadą są paliwożerne silniki. Według niezależnych ekspertów, to stawia pod znakiem zapytania sensowność przedsięwzięcia promowanego przez Kotiełkina. Zaś ewentualna wymiana silników na bardziej ekonomiczne może okazać się bardzo droga i czasochłonna ze względu na wymagane badania. To z kolei może podnieść cenę zmodernizowanych samolotów.

Według Kotiełkina, prace modernizacyjne zostaną przeprowadzone w zakładach lotniczych w podmoskiewskim Żukowskim z ewentualnym wsparciem wytwórni w Kazaniu i Woroneżu. 3 pierwsze zmodernizowane Jaki-40 miałyby wejść do eksploatacji pod koniec 2012. Jeśli okaże się, że na rynku jest zainteresowanie takimi maszynami, możliwe będzie wznowienie produkcji Jaków-40.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.