Na liście Fortune Global 500 - największych przedsiębiorstw świata w 2010 widać awans firm z ChRL, a spadek tych z USA i Europy. Największą redukcję sprzedaży zanotował Boeing.
Wśród 500 największych przedsiębiorstw świata w 2010 sklasyfikowanych przez tygodnik Fortune 12 reprezentuje branżę lotniczo-zbrojeniową. Wśród nich tylko chińskie zanotowały kilkudziesięcioprocentowy wzrost. Przychody amerykańskich i europejskich wzrosły zaledwie o kilka procent, praktycznie w granicach inflacji. Dwa koncerny, w tym Boeing, przyniosły nawet straty. Tylko chińskie przedsiębiorstwa awansowały w klasyfikacji, wszystkie pozostałe spadły o kilkanaście lub kilkadziesiąt miejsc.
Amerykańskich przedsiębiorstw z branży lotniczo-zbrojeniowej nadal jest na liście Fortune Global 500 najwięcej, bo aż 7. Europę reprezentują 3 koncerny, a ChRL - 2. Z listy wypadł kanadyjski Bombardier (w 2009 - 448) i europejska Thales Group (475).
Największe przedsiębiorstwa lotniczo-zbrojeniowe świata w 2010 | |||||||
Msc. 2010 | Msc. 2009 | Nazwa | Przychody mld USD | Zmiana 2010/2009, % | Zysk mld USD | Zmiana % | Zatrudnienie tys. |
114 | 91 | Boeing | 64,31 | -5,8 | 3,31 | 152,1 | 160,5 |
126 | 111 | EADS NV | 60,60 | 1,8 | 0,73 | - | 121,7 |
150 | 130 | United Technologies | 54,33 | 2,7 | 4,37 | -14,2 | 208,2 |
177 | 159 | Lockheed Martin | 46,89 | 3,8 | 2,93 | -3,2 | 132,0 |
249 | 348 | China North Industries Group | 35,63 | 47,5 | 0,53 | 17,0 | 280,0 |
259 | 207 | Northrop Grumman | 34,76 | -1,5 | 2,05 | 21,8 | 117,1 |
279 | 248 | Honeywell International | 33,37 | 8,0 | 2,02 | -6,1 | 130,0 |
287 | 238 | BAE Systems | 32,59 | 2,6 | 1,63 | - | 92,0 |
290 | 234 | General Dynamics | 32,47 | 1,5 | 2,62 | 9,6 | 90,0 |
310 | 330 | Aviation Industry Corp. of China | 31,01 | 23,1 | 0,70 | -8,1 | 404,0 |
379 | 310 | Finmeccanica SpA | 25,51 | -2,8 | 0,65 | -28,2 | 75,2 |
385 | 334 | Raytheon | 25,18 | 1,2 | 1,84 | -4,9 | 72,0 |
Kryzys ekonomiczny w USA w 2010 dopiero się zaczynał, ale jego skutki wyraźnie już widać w klasyfikacji. Boeing coraz bardziej przegrywa z Airbusem (grupa EADS) w rywalizacji na rynku samolotów pasażerskich, zostając w tyle technologicznie i nie radząc sobie z programem budowy Dreamlinera (Dreamlinery cięższe niż planowano, 2011-03-15, 4 lata opóźnienia Dreamlinera, 2011-05-03). Ograniczane są zamówienia Pentagonu, a wraz z wycofywaniem się USA z Iraku i Afganistanu zapotrzebowanie na nowy sprzęt i amunicję będzie spadać jeszcze gwałtowniej. Koncerny amerykańskie szukają więc odbiorców na całym świecie przy poparciu administracji, zgadzającej się na eksport na warunkach do niedawna zupełnie nie do przyjęcia - łącznie z transferem unikatowych technologii (C-17 i M777 na otarcie łez, 2011-05-18).
Przedsiębiorstw europejskie mają podobne problemy. Rywalizację na rynkach międzynarodowych utrudnia im dodatkowo mocne Euro, które utrzymuje swą pozycję wobec dolara nawet mimo kryzysu w niektórych krajach strefy wspólnej waluty. Najgorzej wypadła włoska Finmeccanica - spadła jej sprzedaż, a rok zakończył się stratą.