Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ChRL w górę, USA i Europa w dół

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 30 lipca 2011

Na liście Fortune Global 500 - największych przedsiębiorstw świata w 2010 widać awans firm z ChRL, a spadek tych z USA i Europy. Największą redukcję sprzedaży zanotował Boeing.

Wśród 500 największych przedsiębiorstw świata w 2010 sklasyfikowanych przez tygodnik Fortune 12 reprezentuje branżę lotniczo-zbrojeniową. Wśród nich tylko chińskie zanotowały kilkudziesięcioprocentowy wzrost. Przychody amerykańskich i europejskich wzrosły zaledwie o kilka procent, praktycznie w granicach inflacji. Dwa koncerny, w tym Boeing, przyniosły nawet straty. Tylko chińskie przedsiębiorstwa awansowały w klasyfikacji, wszystkie pozostałe spadły o kilkanaście lub kilkadziesiąt miejsc.

Amerykańskich przedsiębiorstw z branży lotniczo-zbrojeniowej nadal jest na liście Fortune Global 500 najwięcej, bo aż 7. Europę reprezentują 3 koncerny, a ChRL - 2. Z listy wypadł kanadyjski Bombardier (w 2009 - 448) i europejska Thales Group (475).

Największe przedsiębiorstwa lotniczo-zbrojeniowe świata w 2010

Msc.

2010

Msc.

2009

Nazwa

Przychody

mld USD

Zmiana

2010/2009, %

Zysk

mld USD

Zmiana

%

Zatrudnienie

tys.

114 91 Boeing64,31 -5,8 3,31152,1 160,5
126 111 EADS NV 60,601,8 0,73- 121,7
150 130 United Technologies 54,33 2,7 4,37-14,2 208,2
177 159 Lockheed Martin 46,893,8 2,93-3,2 132,0
249 348 China North Industries Group 35,6347,5 0,5317,0 280,0
259 207 Northrop Grumman 34,76-1,5 2,0521,8 117,1
279 248 Honeywell International 33,378,0 2,02-6,1 130,0
287 238 BAE Systems 32,592,6 1,63- 92,0
290 234 General Dynamics 32,471,5 2,629,6 90,0
310 330 Aviation Industry Corp. of China 31,0123,1 0,70-8,1 404,0
379 310 Finmeccanica SpA 25,51-2,80,65-28,2 75,2
385 334 Raytheon 25,181,21,84-4,9 72,0

Kryzys ekonomiczny w USA w 2010 dopiero się zaczynał, ale jego skutki wyraźnie już widać w klasyfikacji. Boeing coraz bardziej przegrywa z Airbusem (grupa EADS) w rywalizacji na rynku samolotów pasażerskich, zostając w tyle technologicznie i nie radząc sobie z programem budowy Dreamlinera (Dreamlinery cięższe niż planowano, 2011-03-15, 4 lata opóźnienia Dreamlinera, 2011-05-03). Ograniczane są zamówienia Pentagonu, a wraz z wycofywaniem się USA z Iraku i Afganistanu zapotrzebowanie na nowy sprzęt i amunicję będzie spadać jeszcze gwałtowniej. Koncerny amerykańskie szukają więc odbiorców na całym świecie przy poparciu administracji, zgadzającej się na eksport na warunkach do niedawna zupełnie nie do przyjęcia - łącznie z transferem unikatowych technologii (C-17 i M777 na otarcie łez, 2011-05-18).

Przedsiębiorstw europejskie mają podobne problemy. Rywalizację na rynkach międzynarodowych utrudnia im dodatkowo mocne Euro, które utrzymuje swą pozycję wobec dolara nawet mimo kryzysu w niektórych krajach strefy wspólnej waluty. Najgorzej wypadła włoska Finmeccanica - spadła jej sprzedaż, a rok zakończył się stratą.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.