Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

US Army rezygnuje z MULE

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 02 sierpnia 2011

Dowództwo US Army zdecydowało o rezygnacji z dalszego rozwoju bojowego bezzałogowca lądowego - MULE, jednego ze sztandarowych systemów programu Future Combat Systems.

System, oficjalnie określany jako Multi-Mission Unmanned Ground Vehicle, bardziej znany jest jako Multi-Function Utility/Logistics and Equipment Vehicle (MULE). Robota projektował i testował Lockheed Martin od 2003. Projekt realizowano w ramach zamkniętego w 2009 programu FCS (Future Combat Systems).

Program FCS MULE przewidywał budowę pojazdów w trzech wariantach: rozpoznawczym, przeciwminowym i bojowym. W styczniu 2010 zrezygnowano z budowy dwóch pierwszych z nich (US Army rezygnuje z MULE i bsl Class IV, 2010-01-15), ale postanowiono kontynuować rozwój Armed Robotic Vehicle-Assault Light - pojazdu uzbrojonego w pociski przeciwpancerne i karabin maszynowy. Decyzją US Army z 29 lipca Lockheed Martin ma całkowicie zakończyć ten program do końca września 2011.

Już 3 lata temu Lokheed Martin był krytykowany, że MULE jest droższy i cięższy niż planowano. Miał ważyć 2,5 t, by ułatwić transport lotniczy, ale masa prototypów sięgnęła 3,5 t. Lockheed Martin twierdził, że możliwe jest obniżenie masy, ale zwiększy to po raz kolejny koszty programu. Nieoficjalnie wiadomo, że robot nie przeszedł też zaplanowanych testów.

Pod koniec maja 2011 dowództwo US Army przedstawiło rezultaty prac rozwojowych prowadzonych od 1995 do 2010. W tym czasie na programy niezakończone wdrożeniem do produkcji seryjnej armia amerykańska straciła 32 mld USD. Bez rezultatu zamknięto 22 duże programy. Tylko na 2 z nich - śmigłowiec RAH-66 Comanche i FCS - wydano 25 mld USD. Według Army Times, na niedokończone programy US Army traciła w tym okresie rocznie 35-42% środków przeznaczanych na badania i rozwój. Był to jeden z nielegalnych sposobów dotowania ważnych dla obronności przedsiębiorstw, m.in. coraz gorzej radzącego sobie w rywalizacji z Airbusem Boeinga (start-5758]WTO o subsydiach dla Boeinga, 2011-02-01).

Pentagon poszukuje teraz chętnych, którzy kupiliby przynajmniej niektóre produkty i technologie uzyskane w wyniku realizacji nieudanych programów. Chętnych brak, bo cywilne rozwiązania dostępne na rynku są znacznie tańsze. Odpowiednik MULE można kupić za 200 tys. USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.