Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot mini-odrzutowca

Lotnictwo cywilne, 13 sierpnia 2011

Amerykańska Sonex Aircraft - producent motoszybowców i ultralightów - poinformował, że 10 sierpnia odbył się oblot odrzutowca SubSonex, najlżejszego samolotu w swojej klasie.

SubSonex po udanym locie. Za sterami zasiadł Bob Carlton, prezes Desert Aerospace, innego przedsiębiorstwa, zajmującego się produkcją ultralightów. Carlton ma na swoim koncie opracowanie motoszybowca, napędzanego identycznym co SubSonex silnikiem

Sonex Aircraft to stosunkowo niewielkie przedsiębiorstwo z Oshkosh, które od 1998 tworzy zestawy samolotów ultralekkich, przeznaczonych do samodzielnego montażu. Obecnie w ofercie znajdują się 3 modele: Sonex, Waiex i motoszybowiec Xenos, o maksymalnych masach startowych 500-600 kg.

Już wkrótce ma szansę dołączyć do nich również SubSonex, napędzany silnikiem odrzutowym TJ 100 o ciągu 1-1,1 kN, czeskiej První brněnská strojírna (zobacz: Czeski silnik dla mini-odrzutowca).

Dowód, że SubSonex rzeczywiście wzbił się w powietrze. Niestety, jakość zdjęć w locie nie jest idealna... / Zdjęcia: Sonex Aircraft

Samolot wzbił się w powietrze po raz pierwszy 10 sierpnia z Wittman Regional Airport w Oshosh. Próba trwała jedynie 14 minut, a w jego trakcie oblatywacz, Bob Carlton zbadał podstawowe charakterystyki lotne. Po powrocie stwierdził, że samolot, mimo małych rozmiarów, zachowuje się zaskakująco poprawnie.

Jeżeli SubSonex zostanie skierowany do produkcji, będzie najlżejszym seryjnym odrzutowcem świata. Masa pustej maszyny wynosi jedynie 340 kg, przy długości 4,8 i rozpiętości skrzydeł 5,5 m. Maksymalna prędkość obliczeniowa wynosi 400 km/h, a wznoszenie - 10 m/s. Wartości te będą musiały zostać zweryfikowane w lotach testowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.