Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

King Air C90GTi certyfikowany

Lotnictwo cywilne, 30 stycznia 2008

Hawker Beechcraft poinformował wczoraj, że nowy model dyspozycyjnego samolotu King Air, C90GTi, z nowoczesną awioniką, zakończył proces certyfikacji amerykańskiej FAA.

King Air to symbol lotnictwa dyspozycyjnego. W ciągu ponad 40 lat wyprodukowano 7000 samolotów tego typu w kilku odmianach, różniących się wielkością i usterzeniem ogonowym. Nowy model serii 90 musi jednak konkurować z VLJ, co nie będzie łatwe. Najmniejszy z rodziny King Air ma niższą prędkość, podobna awionikę i porównywalną cenę (standardowo wyposażony C90GTi kosztuje 3,2 mln USD). Przemawia za nim tylko wyższy komfort / Zdjęcie: Hawker Beechcraft

King Air, model 90, jest produkowany nieprzerwanie od 1964. Od tego czasu poddawano go wielu modernizacjom, jednak nadal cieszy się dużym zainteresowaniem, jako stosunkowo szybki, 2-silnikowy samolot dyspozycyjny dla 7 pasażerów.

Obecny model to pochodna C90GT, wprowadzonego na rynek w 2005. Samolot został wyposażony w silniki turbośmigłowe Pratt&Whitney PT6A-135A o mocy 550 KM każdy (zdławione z 750 KM, jednak zapewniające maksymalną moc przy gorszych warunkach).

Modernizacja polegała na wprowadzeniu nowej, zintegrowanej awioniki Collins Pro Line 21, tej samej, którą posiadają większe modele King Air B200GT, 350, Premier 1A, Hawker 750 i 900XP.

Kokpit wyposażono w trzy wyświetlacze ciekłokrystaliczne 20,3x25,4 cm, cyfrowe radio i systemy łączności, a także, m.in., systemy TAWS+, TCAS-I. Rockwell Collins dostarczył zintegrowany system informacji o locie (IFIS).

Zmiana stała konieczna, z uwagi na podobną działalność konkurencji – szklane kokpity stają się normą w nowych samolotach dyspozycyjnych. Odnosi się to szczególnie do bardzo lekkich odrzutowców (VLJ, zobacz: Odrzutowiec z internetowej aukcji), które stanowią ogromne zagrożenie dla tradycyjnych, turbośmigłowych maszyn. Dlatego C90GTi przedstawiany jest przez producenta, jako samolot mogący konkurować z VLJ na krótkich i średnich dystansach (maksymalna prędkość przelotowa to 500 km/h) przy o 50% większej kubaturze kabiny pasażerskiej.

Proces certyfikacji nowego King Aira został już ukończony w Brazylii. Badania dopuszczenia do lotów trwają również w Europie, Kanadzie, Gwatemali, Meksyku i Wenezueli. Hawker Beechcraft wyprodukował 10 egzemplarzy. Większość z nich służy do testów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.