Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Jak-Serwis bez licencji

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 21 września 2011

Rosawiacja odebrała certyfikat eksploatacji kompanii Jak-Serwis, której Jak-42 rozbił się 7 września pod Jarosławiem. Wcześniej agencja zabroniła lotów 2 Jak-42 kompanii, których silniki przekroczyły resursy.

Inspekcja Federalnej agencji transportu lotniczego (Rosawiacja) w kompanii Jak-Serwis trwała od 10 września. Rozpoczęto ją po katastrofie samolotu Jak-42 (Katastrofa Jaka-42, 2011-09-07), w której 7 września zginęły 43 osoby, a kolejna zmarła w szpitalu (przeżył tylko jeden członek załogi). Europejska agencja EASA już wcześniej uznała Jak-Serwis za najmniej bezpieczną z rosyjskich linii realizujących loty do Europy.

Kompania Jak-Serwis powstała w 1993. Jej bazą jest podmoskiewskie Bykowo. Jak-Serwis dysponuje 4 samolotami Jak-42 i 3 Jak-40 (kolejny samolot jest niezdatny do lotu) o średnim wieku 30 lat. Rozbity Jak-42 był najmłodszym w flocie kompanii.

Rostransnadzor dwukrotnie zabronił lotów samolotów Jak-Serwis. Przyczyną było wykrycie, że zamontowane na nich silniki przekroczyły resurs. Po 10 września Rostransnadzor całkowicie zabronił lotów Jak-42 eksploatowanych przez Jak-Serwis (Zakaz lotów 8 samolotów Jak-42, 2011-09-10).

W rosyjskich mediach pojawiły się nowe informacje o możliwych przyczynach katastrofy. Prawdopodobnie załoga popełniła kilka błędów: zbyt późno przestawiła silniki na ciąg startowy, nieprawidłowo ustawiła statecznik poziomy, a drugi pilot przed końcem pasa użył hamulca, być może chcąc przerwać start. Z tych powodów samolot oderwał się od ziemi 400 metrów za końcem pasa (Jak-42 oderwał się 400 m za pasem, 2011-09-18). Do problemów ze wnoszeniem samolotu mogło też przyczynić się niekorzystne wyważenie. Badania szczątków rozbitego Jaka-42 pokazały, że większość jego pasażerów zajmowała miejsca w przedniej części kabiny.

Analiza rozmów w kabinie załogi Jaka-42 jest utrudniona, ponieważ piloci nie używali słuchawek, rozmawiając ze sobą bezpośrednio (w kabinie jest bardzo cicho). Wczoraj podano oficjalnie, że wszyscy członkowie załogi byli trzeźwi. Do badań obszaru katastrofy użyto bezpilotowca wyposażonego w kamery i aparaty fotograficzne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.