Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Prezentacja Saratogi

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 11 października 2011

Navistar Defense zaprezentował wczoraj nowy opancerzony samochód terenowy, International Saratoga. Wóz o masie 6,7 t ma wypełniać lukę między HMMWV a wozami klasy JLTV.

Na pierwszy rzut oka Saratoga jest powiększoną wersją Humvee. Wozy Joint Light Tactical Vehicle, czyli oferujące ochronę balistyczną i przeciwminową, porównywalną do samochodów klasy MRAP, są większe, a przede wszystkim wyższe, zapewniając lepsze ukształtowanie podłogi i rozchodzenie się fali uderzeniowej min oraz IED / Zdjęcie: Navistar

Prezentacja pojazdu odbyła się na wystawie AUSA, organizowanej przez wojska lądowe. Saratoga przeznaczona jest do przewozu 4 lub 5 żołnierzy. Pancerz powinien chronić przed ostrzałem broni strzeleckiej i odłamkami pocisków artyleryjskich. Producent zapewnia o skutecznym zabezpieczeniu załogi również w przypadku wybuchów min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Nie podał jednak żadnych szczegółów w tych kwestiach.

Można jednak spodziewać się gorszych wskaźników, niż w przypadku większych i cięższych wozów, z dnem ukształtowanych w literę V i wysokim prześwitem. Praw fizyki nie uda się ominąć.

Z drugiej strony Saratoga powinna oferować żołnierzom wyższy poziom ochrony, niż w przypadku HMMWV. Masa ostatnich modeli tych wozów waha się w przedziale od 2,9 do 4,7 t. W przypadku Saratogi wartość ta wynosi 6,7 t. Dodajmy, że długość pojazdu wynosi 5,71 m, szerokość 2,43 m, a wysokość 2,1 m. Dla standardowego Humvee liczby te są nieco mniejsze. To odpowiednio 4,93 m, 2,31 m oraz 1,99 m.

Navistar Defense oferuje Saratogę jako pojazd, wypełniający lukę między rozwijanymi obecnie większymi JLTV a Humvee. Przedstawiciele spółki poinformowali, że liczą na zainteresowanie wojska mimo, że nie przedstawiło żadnej specyfikacji, dotyczącej wozów tej klasy.

Powstanie Saratogi prawdopodobnie jest jednak związane z faktem, że program JLTV - a więc pojazdów planowanych pierwotnie jako następcy słabo odpornych na wybuchy min Humvee - może zostać zarzucony (zobacz: 26 mld USD cięć). Jeżeli tak by się stało, Navistar Defense utraciłaby możliwość udziału w procesie odmłodzenia floty opancerzonych samochodów terenowych dla wojsk lądowych. Spółka, wspólnie z BAE Systems, oferuje bowiem wóz Valanx klasy JLTV, nie znajduje się jednak w żadnej z trzech grup, oferujących modernizację Humvee (zobacz: Modernizacja Humvee).

To ostatnie przedsięwzięcie realizowane jest równolegle do JLTV i - na co wszystko obecnie wskazuje - nie jest zagrożone kasacją. Ma jednak wielu krytyków, wytykających US Army, że próbuje przebudowywać stare pojazdy, co na dłuższą metę może okazać się droższe, niż zakup nowych. Saratoga, pomyślana jako wóz oferujący większe możliwości niż stare półciężarówki terenowe, a przy tym tańszy niż JLTV, mógłby stanowić realną alternatywę dla modernizacji HMMWV.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.