Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja Saratogi

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 11 października 2011

Navistar Defense zaprezentował wczoraj nowy opancerzony samochód terenowy, International Saratoga. Wóz o masie 6,7 t ma wypełniać lukę między HMMWV a wozami klasy JLTV.

Na pierwszy rzut oka Saratoga jest powiększoną wersją Humvee. Wozy Joint Light Tactical Vehicle, czyli oferujące ochronę balistyczną i przeciwminową, porównywalną do samochodów klasy MRAP, są większe, a przede wszystkim wyższe, zapewniając lepsze ukształtowanie podłogi i rozchodzenie się fali uderzeniowej min oraz IED / Zdjęcie: Navistar

Prezentacja pojazdu odbyła się na wystawie AUSA, organizowanej przez wojska lądowe. Saratoga przeznaczona jest do przewozu 4 lub 5 żołnierzy. Pancerz powinien chronić przed ostrzałem broni strzeleckiej i odłamkami pocisków artyleryjskich. Producent zapewnia o skutecznym zabezpieczeniu załogi również w przypadku wybuchów min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Nie podał jednak żadnych szczegółów w tych kwestiach.

Można jednak spodziewać się gorszych wskaźników, niż w przypadku większych i cięższych wozów, z dnem ukształtowanych w literę V i wysokim prześwitem. Praw fizyki nie uda się ominąć.

Z drugiej strony Saratoga powinna oferować żołnierzom wyższy poziom ochrony, niż w przypadku HMMWV. Masa ostatnich modeli tych wozów waha się w przedziale od 2,9 do 4,7 t. W przypadku Saratogi wartość ta wynosi 6,7 t. Dodajmy, że długość pojazdu wynosi 5,71 m, szerokość 2,43 m, a wysokość 2,1 m. Dla standardowego Humvee liczby te są nieco mniejsze. To odpowiednio 4,93 m, 2,31 m oraz 1,99 m.

Navistar Defense oferuje Saratogę jako pojazd, wypełniający lukę między rozwijanymi obecnie większymi JLTV a Humvee. Przedstawiciele spółki poinformowali, że liczą na zainteresowanie wojska mimo, że nie przedstawiło żadnej specyfikacji, dotyczącej wozów tej klasy.

Powstanie Saratogi prawdopodobnie jest jednak związane z faktem, że program JLTV - a więc pojazdów planowanych pierwotnie jako następcy słabo odpornych na wybuchy min Humvee - może zostać zarzucony (zobacz: 26 mld USD cięć). Jeżeli tak by się stało, Navistar Defense utraciłaby możliwość udziału w procesie odmłodzenia floty opancerzonych samochodów terenowych dla wojsk lądowych. Spółka, wspólnie z BAE Systems, oferuje bowiem wóz Valanx klasy JLTV, nie znajduje się jednak w żadnej z trzech grup, oferujących modernizację Humvee (zobacz: Modernizacja Humvee).

To ostatnie przedsięwzięcie realizowane jest równolegle do JLTV i - na co wszystko obecnie wskazuje - nie jest zagrożone kasacją. Ma jednak wielu krytyków, wytykających US Army, że próbuje przebudowywać stare pojazdy, co na dłuższą metę może okazać się droższe, niż zakup nowych. Saratoga, pomyślana jako wóz oferujący większe możliwości niż stare półciężarówki terenowe, a przy tym tańszy niż JLTV, mógłby stanowić realną alternatywę dla modernizacji HMMWV.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.