Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Gripeny oferowane Chorwacji

Lotnictwo wojskowe, 17 października 2011

Szwedzki rząd złożył władzom w Zagrzebiu oficjalną propozycje sprzedaży 8-12 myśliwców JAS 39C/D Gripen. Jako rozwiązanie przejściowe, oferowany jest leasing starszych maszyn modelu A/B.

JAS 39A Gripen jest pierwszą i podstawową wersją szwedzkich myśliwców. Weszły one do służby w 1996, posiadając wyposażenie nie w pełni kompatybilne z wymaganym przez NATO. Słabość tę zlikwidowano dopiero w wersjach C/D. Obecnie przygotowywany jest głęboko zmodernizowany model NG (Next Generation), w przyszłości oznaczony prawdopodobnie jako E/F / Zdjęcie: Saab

Informację o ofercie ujawnili w ostatni piątek przedstawiciele szwedzkiej agencji eksportu uzbrojenia, na specjalnej konferencji dla chorwackich mediów.

Szwedzi proponują sprzedaż 8 lub 12 nowych samolotów, w pełni odpowiadających wymogom NATO. Ze względu na stosunkowo szybkie wycofanie chorwackich MiGów-21 oraz fakt, że jedynie para z nich może być wykorzystywana operacyjnie (zobacz: Polityczna burza po wypadku chorwackich myśliwców), Sztokholm oferuje czasowe wypożyczenie starszych samolotów modelu A/B.

Szwedzkie wojska lotnicze posiadają znaczne ich zapasy. Na 204 wyprodukowane dla nich maszyny, 28 zostało wypożyczonych Węgrom i Czechom. Z pozostałych w służbie operacyjnej ma zostać ok. 100 myśliwców, doprowadzonych do wariantu C/D. Reszta, czyli prawie 80 egz., pozostanie w zapasie mobilizacyjnym. To właśnie z nich Chorwaci będą mogli - o ile przystaną na propozycję - wybrać Gripeny dla własnych potrzeb.

Prawdopodobnie opcja leasingu tych samolotów będzie bezpłatna. Szwedzi muszą bowiem w tej kwestii rywalizować z Niemcami, którzy zaledwie kilka miesięcy temu zaoferowali Zagrzebiowi przekazanie 20 wiekowych Phantomów z własnych magazynów, bez żadnych rozliczeń finansowych (zobacz: Niemieckie Phantomy dla Chorwacji?).

Jednocześnie rząd Szwecji zaoferował offset o wartości 100% kosztów umowy.

Chorwacja, obok Bułgarii, Rumunii i Słowenii, poszukują obecnie następców wysłużonych MiG-ów. O ten spory - jako całość - rynek zabiegają obecnie zarówno Europejczycy, czyli Saab oraz Eurofighter, jak i Amerykanie, oferujący F-16 (zobacz: Kto kupi myśliwce dla Rumunii?).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.