Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Opóźnienie Airbusa 350

Lotnictwo cywilne, 10 listopada 2011

Władze EADS, spółki-matki Airbusa poinformowały, że dostawy pasażerskich samolotów modelu 350 zostaną opóźnione o ponad 6 miesięcy i będą zrealizowane w pierwszej połowie 2014.

Długi na 32 i szeroki maksymalnie na 6 m element skrzydła nowego Airbusa 350, w zakładzie koncernu w walijskim Broughton. To największy, jednorodny element kompozytowy, stosowany w lotnictwie pasażerskim. Zastosowanie włókien węglowych w nowym samolocie, w niespotykanej dotąd skali, ma doprowadzić do znacznego zmniejszenia masy płatowca / Zdjęcie: Airbus

Airbus 350 to odpowiedź europejskiego koncernu na Boeinga 787, który odniósł ogromny sukces rynkowy, sprzedając się w ok. 800 egz., jeszcze przed pierwszymi dostawami.

Według zapewnień z końca 2006, kiedy zaakceptowano ostateczny projekt samolotu, pierwsze egzemplarze seryjne miały trafić do odbiorców w połowie 2013. Bazując na tym terminie i bardzo dobrych osiągach obliczeniowych, udało się sprzedać - według stanu na 31 września bieżącego roku - 567 egz., co również należy uznać za imponujące osiągnięcie.

Niestety, podobnie jak w przypadku większości nowych konstrukcji lotniczych, także i najnowsza maszyna Airbusa zanotowała pierwsze opóźnienie. Przedstawiciele EADS poinformowali dzisiaj, że dostawy rozpoczną się w pierwszej połowie 2014, opóźniając się o 6 miesięcy. Jednak biorąc pod uwagę poprzednio podawany termin i dosłowne znaczenie określenia pierwsza połowa, należałyby raczej wskazać na przedział 6-12 miesięcy. Jeżeli opóźnienie nie będzie większe i tak należałoby to uznać za duży sukces, pamiętając o nawet trzyletnich poślizgach dostaw Boeigów 787 czy Airbusów 380.

Mimo, że producent nie ujawnił przyczyn, media wskazują na problemy z otrzymaniem podzespołów o odpowiedniej jakości, co może wynikać z nowatorstwa technicznego wielu rozwiązań.

Airbus odpisał już ok. 200 mln Euro od tegorocznego zysku (szacowanego na ok. 1,5 mld Euro), na poczet zwiększenia budżetu budowy modelu 350. Kwota ta nie dotyczy potencjalnych odszkodowań dla linii lotniczych.

Jednocześnie poinformowano o decyzji zamknięcia linii produkcyjnej czterosilnikowego modelu 340, który miał konkurować z Boeingiem 777. Dostarczany od 1993, został do tej pory wyprodukowany w 375 egz., jednak od dwóch lat nie udało się sprzedać ani jednej maszyny tego typu. Amerykański odpowiednik, tyle, że dwusilnikowy, sprzedaje się do dzisiaj. Boeing wyprodukował już prawie 970 maszyn, ma również zamówienia na ponad 320 kolejnych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.