Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

M150/M151 w US Army

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 07 grudnia 2011

Służby prasowe US Army przypomniały niedawno o nowym systemie kierowania ogniem M150/M151 dla klasycznych moździerzy kalibru 120 mm. Pierwsze trafiły do jednostek w ubiegłym roku.

Cały zestaw: przyczepa M1101 z zapasem amunicji, holowana przez Humvee, moździerz M120 oraz nowy system kierowania ogniem. Zwraca uwagę skrzynka w dolnej części lufy, w której zamontowano bezwładnościowe urządzenie, określające dokładnie położenie lufy oraz panel celowniczego, zainstalowany na lewej stronie dwójnogu / Zdjęcie: US Army

Instalowanie nowoczesnych systemów kierowania ogniem moździerzy, realizowane jest z reguły w pojazdach, gdzie wielkość, jak i masa dodatkowych urządzeń nie odgrywa kluczowej roli. W amerykańskich wojskach lądowych wykorzystywany jest z powodzeniem samobieżny moździerz kalibru 120 mm na transporterze Stryker lub M113.

By zwiększyć precyzję ognia klasycznych moździerzy, Picatinny Arsenal, główny ośrodek badawczo-produkcyjny US Army, opracował podobny system kierowania ogniem, przystosowany jedynie do nowej trakcji.

Mortar Fire Control System - Dismounted (MFCS-D) M150/M151 oparty jest na rozwiązaniach zestawów samobieżnych i składa się z odbiornika GPS, inercyjnego czujnika położenia lufy i komputera balistycznego. Dzięki nim, po wprowadzeniu danych do strzelania, celowniczy koryguje położenie lufy, posiłkując się prostymi wskazaniami na ekranie wyświetlacza.

Dzięki temu udało się skrócić czas otwarcia ognia do 2 minut, bez względu na porę doby. W przypadku klasycznych moździerzy, za standard uznaje się 8 minut w ciągu dnia i 12 w nocy. Zmniejszył się również rozrzut. CEP (okręg, w którym upada połowa pocisków), wynosi 75 zamiast 136 m. Nowy SKO jest również przystosowany do wykorzystywania amunicji precyzyjnej.

Pierwsze MFCS-D trafiły do jednostek operacyjnych wojsk lądowych w kwietniu ubiegłego roku. Według planów US Army, wszystkie pododdziały holowanych moździerzy kalibru 120 mm powinny otrzymać M150/M151 i zostać przeszkolone w ich używaniu do końca 2016.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.